Χάος επικρατεί στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τόσο εγχώριων όσο και εισαγόμενων καθώς το «γύρισμα» των χιλιομέτρων φαίνεται πως αποτελεί πλέον πάγια τακτική.
Σύμφωνα με τα έγγραφα που δημοσιεύει αποκλειστικά το Enikonomia πλέον στο «γύρισμα» των χιλιομέτρων έχουν εισέλθει και οι εταιρείες που πραγματοποιούν δημοπρασίες εταιρικών αλλά και
κατασχεμένων αυτοκινήτων και μάλιστα αναφέρουν ξεκάθαρα πως στον χιλιομετρητή αναγράφονται πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα λιγότερα από εκείνα που έχουν διανύσει τα αυτοκίνητα στην πραγματικότητα.
Ειδικότερα σε πρόσφατη δημοπρασία εταιρικών και κατασχεμένων αυτοκινήτων δημοπρατήθηκε μια Mercedes-Benz CLC 180 με 92.300 χλμ. Στον χιλιομετρητή της ωστόσο στην αναγγελία εκποίησης υπάρχει η επισήμανση πως σύμφωνα με τον τελευταίο χρήστη του οχήματος είχαν διανυθεί πάνω από 140.000 χλμ. Δηλαδή το αυτοκίνητο θα το αποκτούσε κάποιος έμπορος έχοντας καταγεγραμμένα στο κοντέρ του πάνω από 50.000 χλμ. Λιγότερα. ‘Όταν ο έμπορος να αναγραφούν τα πραγματικά χιλιόμετρα στο τιμολόγιο αγοράς από την εταιρεία που εκποιούσε το συγκεκριμένο αυτοκίνητο απλά ακυρώθηκε η πώληση.
Σε άλλη περίπτωση ένα άλλο Mercedes A160 εκποιούνταν με μόλις 39.200 χλμ. Στο κοντέρ του ωστόσο στην επισήμανση αναγράφονταν πως το όχημα σύμφωνα με τον τελευταίο ιδιοκτήτη είχε διανύσει πάνω από 96.000 χλμ. Δηλαδή από τον χιλιομετρητή «έλειπαν» πάνω από 56.800 χλμ.!
Σε ένα VW Cross Polo που εκποιούνταν ο χιλιομετρητής ανέγραφε 55.300 χλμ. Ενώ σύμφωνα με τον τελευταίο ιδιοκτήτη το όχημα είχε διανύσει πάνω από 96.200 χλμ.
«Ο κλέψας του κλέψαντος»
Το θέμα των γυρισμένων χιλιομέτρων απασχολεί ολόκληρο τον κλάδο του αυτοκινήτου εδώ και πολλά χρόνια με μόνιμα θύματα τους ιδιώτες καταναλωτές που αποκτούν ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο έναντι κάποιων χιλιάδων ευρώ χωρίς όμως να διατηρεί τα χαρακτηριστικά που δηλώνει ο πωλητής του. Αν τώρα ο ιδιώτης καταναλωτής διαπιστώσει την απάτη τότε μπλέκει σε απίστευτες περιπέτειες που θέλουν χρόνο και χρήμα. Για αυτό ακριβώς τον λόγο κάποιοι έμποροι εκμεταλλεύονται τα «κενά» του νόμου και την «ασυλία» που τους προσφέρει με αποτέλεσμα να επικρατεί στην αγορά το ρητό «Ο κλέψας του κλέψαντος».
Μοναδικοί χαμένοι οι ιδιώτες καταναλωτές αλλά και οι ιδιοκτήτες εμπορίας καταστημάτων αυτοκινήτων οι οποίοι δεν γυρίζουν τα χιλιόμετρα καθώς οι μεν πρώτοι απέκτησαν ένα αυτοκίνητο που σε λίγο καιρό οι επισκευές του θα είναι ασύμφορες και βέβαια δεν θα μπορούν να το μεταπουλήσουν ενώ οι δε έμποροι που δεν κλέβουν θα αναγκαστούν να βάλουν λουκέτο καθώς λειτουργούν κάτω από συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και ασυλίας υπέρ εκείνων που κλέβουν.
Καταλυτικός ο ρόλος των ΚΤΕΟ
Τα ΚΤΕΟ θα μπορούσαν να διαδραματίσουν βασικό ρόλο στην πάταξη του φαινομένου γυρίσματος των χιλιομέτρων, αν το επιθυμούσε η Πολιτεία, καθώς στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων τους εμφανίζεται μόνο ο τελευταίος έλεγχος ενώ στην αντίστοιχη βάση δεδομένων του υπουργείου Μεταφορών υπάρχει ολόκληρο το ιστορικό των οχημάτων. Αν μπορούσε κανείς στα ΚΤΕΟ να ελέγξει ένα όχημα που ενδιαφέρεται να αγοράσει και υπήρχε η δυνατότητα να δει το ιστορικό ελέγχων του οχήματος από την πρώτη φορά που πέρασε ΚΤΕΟ θα διαπίστωνε άμεσα αν τα χιλιόμετρα ήταν γυρισμένα.
Ωστόσο αυτή η δυνατότητα δεν υπάρχει παρά το γεγονός πως τα ΚΤΕΟ έχουν προτείνει να εμφανίζεται στο σύστημά τους όλο το ιστορικό ελέγχων των οχημάτων. Όσον αφορά στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα που επίσης είναι έντονο το φαινόμενο των γυρισμένων χιλιομέτρων το θέμα θα μπορούσε να λυθεί με την προσκόμιση όλων των ελέγχων από τον επίσημο φορέα των ΚΤΕΟ της χώρας που εισάγεται ένα όχημα. Με αυτό τον τρόπο και οι καταναλωτές θα προστατεύονταν αλλά και το κράτος δεν θα έχανε τόσα χρήματα από τα πλασματικά χιλιόμετρα που αναγράφουν οι χιλιομετρητές των αυτοκινήτων που εισάγονται ώστε να καταβληθούν πολύ μικρότεροι φόροι.
Απροστάτευτοι οι καταναλωτές
Οι καταναλωτές που αποκτούν ένα εγχώριο ή εισαγόμενο μεταχειρισμένο όχημα με γυρισμένα χιλιόμετρα και το διαπιστώνουν μετά την λίγο καιρό είναι ουσιαστικά απροστάτευτοι από το νόμο καθώς θα εισέλθουν σε μια πολυετή δικαστική διαμάχη ενώ από την άλλη μεριά ο έμπορος που του πούλησε το αυτοκίνητο με τα γυρισμένα χιλιόμετρα συνεχίζει κανονικά την εμπορική του δραστηριότητα προσθέτοντας και άλλα «θύματα» στη λίστα του. Παράλληλα οι καταναλωτές που έχουν αποκτήσει αυτοκίνητα με γυρισμένα χιλιόμετρα θα πρέπει να επωμιστούν και το κόστος των επισκευών του οχήματος που σίγουρα θα προκύψουν καθώς δεν έχει διανύσει 50.000 χλμ. που αναγράφει το κοντέρ του αλλά πάνω από 250.000 χλμ.
Σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη αν διαπιστωθεί πως κάποιος έμπορος πουλήσει αυτοκίνητο με γυρισμένα χιλιόμετρα τότε επιβάλλονταν υπέρογκα πρόστιμα με εκκίνηση τις 100.000 ευρώ, ο έμπορος είναι υποχρεωμένος να πάρει πίσω το αυτοκίνητο και βέβαια να αποζημιώσει και τον καταναλωτή. Σε περίπτωση που ο ίδιος έμπορος διαπιστωθεί πως έχει πουλήσει και πάλι όχημα με γυρισμένα χιλιόμετρα το πρόστιμο είναι υπέρογκο και το κατάστημα παραμένει κλειστό από 6 έως 12 μήνες. Στην Ελλάδα αντίθετα οι έμποροι που πουλάνε αυτοκίνητα με γυρισμένα χιλιόμετρα δρουν ανενόχλητοι
Πηγή: enikonomia.gr
Σύμφωνα με τα έγγραφα που δημοσιεύει αποκλειστικά το Enikonomia πλέον στο «γύρισμα» των χιλιομέτρων έχουν εισέλθει και οι εταιρείες που πραγματοποιούν δημοπρασίες εταιρικών αλλά και
κατασχεμένων αυτοκινήτων και μάλιστα αναφέρουν ξεκάθαρα πως στον χιλιομετρητή αναγράφονται πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα λιγότερα από εκείνα που έχουν διανύσει τα αυτοκίνητα στην πραγματικότητα.
Ειδικότερα σε πρόσφατη δημοπρασία εταιρικών και κατασχεμένων αυτοκινήτων δημοπρατήθηκε μια Mercedes-Benz CLC 180 με 92.300 χλμ. Στον χιλιομετρητή της ωστόσο στην αναγγελία εκποίησης υπάρχει η επισήμανση πως σύμφωνα με τον τελευταίο χρήστη του οχήματος είχαν διανυθεί πάνω από 140.000 χλμ. Δηλαδή το αυτοκίνητο θα το αποκτούσε κάποιος έμπορος έχοντας καταγεγραμμένα στο κοντέρ του πάνω από 50.000 χλμ. Λιγότερα. ‘Όταν ο έμπορος να αναγραφούν τα πραγματικά χιλιόμετρα στο τιμολόγιο αγοράς από την εταιρεία που εκποιούσε το συγκεκριμένο αυτοκίνητο απλά ακυρώθηκε η πώληση.
Σε άλλη περίπτωση ένα άλλο Mercedes A160 εκποιούνταν με μόλις 39.200 χλμ. Στο κοντέρ του ωστόσο στην επισήμανση αναγράφονταν πως το όχημα σύμφωνα με τον τελευταίο ιδιοκτήτη είχε διανύσει πάνω από 96.000 χλμ. Δηλαδή από τον χιλιομετρητή «έλειπαν» πάνω από 56.800 χλμ.!
Σε ένα VW Cross Polo που εκποιούνταν ο χιλιομετρητής ανέγραφε 55.300 χλμ. Ενώ σύμφωνα με τον τελευταίο ιδιοκτήτη το όχημα είχε διανύσει πάνω από 96.200 χλμ.
«Ο κλέψας του κλέψαντος»
Το θέμα των γυρισμένων χιλιομέτρων απασχολεί ολόκληρο τον κλάδο του αυτοκινήτου εδώ και πολλά χρόνια με μόνιμα θύματα τους ιδιώτες καταναλωτές που αποκτούν ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο έναντι κάποιων χιλιάδων ευρώ χωρίς όμως να διατηρεί τα χαρακτηριστικά που δηλώνει ο πωλητής του. Αν τώρα ο ιδιώτης καταναλωτής διαπιστώσει την απάτη τότε μπλέκει σε απίστευτες περιπέτειες που θέλουν χρόνο και χρήμα. Για αυτό ακριβώς τον λόγο κάποιοι έμποροι εκμεταλλεύονται τα «κενά» του νόμου και την «ασυλία» που τους προσφέρει με αποτέλεσμα να επικρατεί στην αγορά το ρητό «Ο κλέψας του κλέψαντος».
Μοναδικοί χαμένοι οι ιδιώτες καταναλωτές αλλά και οι ιδιοκτήτες εμπορίας καταστημάτων αυτοκινήτων οι οποίοι δεν γυρίζουν τα χιλιόμετρα καθώς οι μεν πρώτοι απέκτησαν ένα αυτοκίνητο που σε λίγο καιρό οι επισκευές του θα είναι ασύμφορες και βέβαια δεν θα μπορούν να το μεταπουλήσουν ενώ οι δε έμποροι που δεν κλέβουν θα αναγκαστούν να βάλουν λουκέτο καθώς λειτουργούν κάτω από συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και ασυλίας υπέρ εκείνων που κλέβουν.
Καταλυτικός ο ρόλος των ΚΤΕΟ
Τα ΚΤΕΟ θα μπορούσαν να διαδραματίσουν βασικό ρόλο στην πάταξη του φαινομένου γυρίσματος των χιλιομέτρων, αν το επιθυμούσε η Πολιτεία, καθώς στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων τους εμφανίζεται μόνο ο τελευταίος έλεγχος ενώ στην αντίστοιχη βάση δεδομένων του υπουργείου Μεταφορών υπάρχει ολόκληρο το ιστορικό των οχημάτων. Αν μπορούσε κανείς στα ΚΤΕΟ να ελέγξει ένα όχημα που ενδιαφέρεται να αγοράσει και υπήρχε η δυνατότητα να δει το ιστορικό ελέγχων του οχήματος από την πρώτη φορά που πέρασε ΚΤΕΟ θα διαπίστωνε άμεσα αν τα χιλιόμετρα ήταν γυρισμένα.
Ωστόσο αυτή η δυνατότητα δεν υπάρχει παρά το γεγονός πως τα ΚΤΕΟ έχουν προτείνει να εμφανίζεται στο σύστημά τους όλο το ιστορικό ελέγχων των οχημάτων. Όσον αφορά στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα που επίσης είναι έντονο το φαινόμενο των γυρισμένων χιλιομέτρων το θέμα θα μπορούσε να λυθεί με την προσκόμιση όλων των ελέγχων από τον επίσημο φορέα των ΚΤΕΟ της χώρας που εισάγεται ένα όχημα. Με αυτό τον τρόπο και οι καταναλωτές θα προστατεύονταν αλλά και το κράτος δεν θα έχανε τόσα χρήματα από τα πλασματικά χιλιόμετρα που αναγράφουν οι χιλιομετρητές των αυτοκινήτων που εισάγονται ώστε να καταβληθούν πολύ μικρότεροι φόροι.
Απροστάτευτοι οι καταναλωτές
Οι καταναλωτές που αποκτούν ένα εγχώριο ή εισαγόμενο μεταχειρισμένο όχημα με γυρισμένα χιλιόμετρα και το διαπιστώνουν μετά την λίγο καιρό είναι ουσιαστικά απροστάτευτοι από το νόμο καθώς θα εισέλθουν σε μια πολυετή δικαστική διαμάχη ενώ από την άλλη μεριά ο έμπορος που του πούλησε το αυτοκίνητο με τα γυρισμένα χιλιόμετρα συνεχίζει κανονικά την εμπορική του δραστηριότητα προσθέτοντας και άλλα «θύματα» στη λίστα του. Παράλληλα οι καταναλωτές που έχουν αποκτήσει αυτοκίνητα με γυρισμένα χιλιόμετρα θα πρέπει να επωμιστούν και το κόστος των επισκευών του οχήματος που σίγουρα θα προκύψουν καθώς δεν έχει διανύσει 50.000 χλμ. που αναγράφει το κοντέρ του αλλά πάνω από 250.000 χλμ.
Σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη αν διαπιστωθεί πως κάποιος έμπορος πουλήσει αυτοκίνητο με γυρισμένα χιλιόμετρα τότε επιβάλλονταν υπέρογκα πρόστιμα με εκκίνηση τις 100.000 ευρώ, ο έμπορος είναι υποχρεωμένος να πάρει πίσω το αυτοκίνητο και βέβαια να αποζημιώσει και τον καταναλωτή. Σε περίπτωση που ο ίδιος έμπορος διαπιστωθεί πως έχει πουλήσει και πάλι όχημα με γυρισμένα χιλιόμετρα το πρόστιμο είναι υπέρογκο και το κατάστημα παραμένει κλειστό από 6 έως 12 μήνες. Στην Ελλάδα αντίθετα οι έμποροι που πουλάνε αυτοκίνητα με γυρισμένα χιλιόμετρα δρουν ανενόχλητοι
Πηγή: enikonomia.gr