Όσο περισσότερο αυξάνεται η τιμή των καυσίμων και η οικονομία πρωταγωνιστεί στην υπόθεση μετακίνηση, οι κινητήρες πετρελαίου μπαίνουν στη ζωή μας. Κάθε υποψήφιος αγοραστής αυτοκινήτου πλέον μπαίνει στο δίλημμα επιλογής αυτοκινήτου ανάλογα με το καύσιμο του κινητήρα. Που οφείλονται όμως αυτές οι χαρακτηριστικές διαφορές ανάμεσα τους; Ας ξεκινήσουμε με την δομή και την λειτουργία του κάθε τύπου κινητήρα.
Αρχικά, ο diesel κινητήρας θυμίζει σε πολλά τη δομή ενός βενζινοκινητήρα. Οι βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής, οι μπιέλες αλλά και οι χρόνοι λειτουργίας είναι παρόμοιοι. Βέβαια, στους diesel κινητήρες δεν υπάρχει πεταλούδα και μπουζί.
Πως πετυχαίνουμε όμως ανάφλεξη χωρίς αναφλεκτήρες; Η θερμοκρασία του αέρα που εισβάλλει στον θάλαμο καύσης σε έναν diesel κινητήρα αγγίζει τους 800 βαθμούς Κελσίου, με αποτέλεσμα μόλις ψεκαστεί το πετρέλαιο από τα μπεκ το μίγμα αυταναφλέγεται και μάλιστα με τεράστια σχέση συμπίεσης (από 15:1 έως 26:1). Αυτός είναι και ο λόγος που ένας πετρελαιοκινητήρας “πετυχαίνει” μεγαλύτερη ροπή από πολύ νωρίς σε σχέση με έναν αντίστοιχο βενζινοκινητήρα. Σε έναν diesel κινητήρα, όταν πατάμε περισσότερο το δεξί πεντάλ, αυξάνεται μόνο το καύσιμο στον θάλαμο καύσης ενώ ο αέρας παραμένει ο ίδιος. Αντίθετα, σε έναν βενζινοκινητήρα, όταν πατάμε περισσότερο το γκάζι, αυξάνεται το καύσιμο μίγμα (αέρας και βενζίνη) στον θάλαμο καύσης.
Σίγουρα θα έχετε παρατηρήσει ότι ένας diesel κινητήρας παρουσιάζει πιο τραχιά και ηχηρή λειτουργία. Κατά την αυτανάφλεξη του μίγματος, δημιουργείται ένα μέτωπο φλόγας με αποτέλεσμα να ακούγεται ιδιαίτερα ο ήχος του κινητήρα.
Παράλληλα, με την πρώτη ματιά στο στροφόμετρο, θα παρατηρήσει ο καθένας το χαμηλό όριο των στροφών ανά λεπτό. Για την λειτουργία του πετρελαιοκινητήρα απαιτούνται υψηλές θερμοκρασίες, που σημαίνει ότι πρέπει να χρησιμοποιηθούν βαριά και ανθεκτικά υλικά. Βέβαια, τα τόσο βαριά μέρη του κινητήρα αδυνατούν να λειτουργήσουν με ρυθμό βενζινοκινητήρων, με αποτέλεσμα οι 5000 rpm να φαντάζουν οριακές σε καθημερινούς diesel κινητήρες. Αντίθετα με τις υψηλές ροπές, η ισχύς ενός πετρελαιοκινητήρα είναι εμφανώς χαμηλότερη από τον αντίστοιχο βενζινοκινητήρα. Αυτό οφείλεται ασφαλώς στην έλλειψη πολυστροφικότητας.
Υπέρ-Κατά του βενζινοκινητήρα + Πιο αθόρυβος κινητήρας.
+ Αμεσότερη απόκριση στο γκάζι. Θα το εκτιμήσεις περισσότερο σ' ένα αυτοκίνητο με σπορ χαρακτήρα.
+ Μεγαλύτερο εύρος στροφών.
- Μικρότερη διάρκεια ζωής.
- Πιο αυξημένη κατανάλωση.
- Πιο συχνά διαστήματα service.
- Μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου. Ίσως ο σημαντικότερος λόγος για την απόκτηση ενός diesel, ιδιαίτερα σε εποχές λιτότητας.
Υπέρ-Κατά του πετρελαιοκινητήρα+ Αισθητά μικρότερη κατανάλωση. Έως και 35%, αναλόγως συνθηκών.
+ Αυξημένη ροπή από πολύ χαμηλές στροφές λειτουργίας του κινητήρα.
+ Πιο βαριά κατασκευή κινητήρα με θετικές επιπτώσεις στην μακροζωία του.
+ Ιδιαίτερα εξελιγμένα συστήματα διαχείρισης καυσίμου πλέον οδήγησαν σε φιλικούς προς το περιβάλλον πετρελαιοκινητήρες.
- Θόρυβος ρελαντί (παρά τη δραματική βελτίωση).
- Όχι τόσο οξεία απόκριση γκαζιού.
- Μεγαλύτερο (συνήθως) κόστος κτήσης.
Αρχικά, ο diesel κινητήρας θυμίζει σε πολλά τη δομή ενός βενζινοκινητήρα. Οι βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής, οι μπιέλες αλλά και οι χρόνοι λειτουργίας είναι παρόμοιοι. Βέβαια, στους diesel κινητήρες δεν υπάρχει πεταλούδα και μπουζί.
Πως πετυχαίνουμε όμως ανάφλεξη χωρίς αναφλεκτήρες; Η θερμοκρασία του αέρα που εισβάλλει στον θάλαμο καύσης σε έναν diesel κινητήρα αγγίζει τους 800 βαθμούς Κελσίου, με αποτέλεσμα μόλις ψεκαστεί το πετρέλαιο από τα μπεκ το μίγμα αυταναφλέγεται και μάλιστα με τεράστια σχέση συμπίεσης (από 15:1 έως 26:1). Αυτός είναι και ο λόγος που ένας πετρελαιοκινητήρας “πετυχαίνει” μεγαλύτερη ροπή από πολύ νωρίς σε σχέση με έναν αντίστοιχο βενζινοκινητήρα. Σε έναν diesel κινητήρα, όταν πατάμε περισσότερο το δεξί πεντάλ, αυξάνεται μόνο το καύσιμο στον θάλαμο καύσης ενώ ο αέρας παραμένει ο ίδιος. Αντίθετα, σε έναν βενζινοκινητήρα, όταν πατάμε περισσότερο το γκάζι, αυξάνεται το καύσιμο μίγμα (αέρας και βενζίνη) στον θάλαμο καύσης.
Σίγουρα θα έχετε παρατηρήσει ότι ένας diesel κινητήρας παρουσιάζει πιο τραχιά και ηχηρή λειτουργία. Κατά την αυτανάφλεξη του μίγματος, δημιουργείται ένα μέτωπο φλόγας με αποτέλεσμα να ακούγεται ιδιαίτερα ο ήχος του κινητήρα.
Παράλληλα, με την πρώτη ματιά στο στροφόμετρο, θα παρατηρήσει ο καθένας το χαμηλό όριο των στροφών ανά λεπτό. Για την λειτουργία του πετρελαιοκινητήρα απαιτούνται υψηλές θερμοκρασίες, που σημαίνει ότι πρέπει να χρησιμοποιηθούν βαριά και ανθεκτικά υλικά. Βέβαια, τα τόσο βαριά μέρη του κινητήρα αδυνατούν να λειτουργήσουν με ρυθμό βενζινοκινητήρων, με αποτέλεσμα οι 5000 rpm να φαντάζουν οριακές σε καθημερινούς diesel κινητήρες. Αντίθετα με τις υψηλές ροπές, η ισχύς ενός πετρελαιοκινητήρα είναι εμφανώς χαμηλότερη από τον αντίστοιχο βενζινοκινητήρα. Αυτό οφείλεται ασφαλώς στην έλλειψη πολυστροφικότητας.
Υπέρ-Κατά του βενζινοκινητήρα + Πιο αθόρυβος κινητήρας.
+ Αμεσότερη απόκριση στο γκάζι. Θα το εκτιμήσεις περισσότερο σ' ένα αυτοκίνητο με σπορ χαρακτήρα.
+ Μεγαλύτερο εύρος στροφών.
- Μικρότερη διάρκεια ζωής.
- Πιο αυξημένη κατανάλωση.
- Πιο συχνά διαστήματα service.
- Μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου. Ίσως ο σημαντικότερος λόγος για την απόκτηση ενός diesel, ιδιαίτερα σε εποχές λιτότητας.
Υπέρ-Κατά του πετρελαιοκινητήρα+ Αισθητά μικρότερη κατανάλωση. Έως και 35%, αναλόγως συνθηκών.
+ Αυξημένη ροπή από πολύ χαμηλές στροφές λειτουργίας του κινητήρα.
+ Πιο βαριά κατασκευή κινητήρα με θετικές επιπτώσεις στην μακροζωία του.
+ Ιδιαίτερα εξελιγμένα συστήματα διαχείρισης καυσίμου πλέον οδήγησαν σε φιλικούς προς το περιβάλλον πετρελαιοκινητήρες.
- Θόρυβος ρελαντί (παρά τη δραματική βελτίωση).
- Όχι τόσο οξεία απόκριση γκαζιού.
- Μεγαλύτερο (συνήθως) κόστος κτήσης.