CarΗellas: Twin-Scroll Turbo: Η μεγάλη καινοτομία του Mazda RX-7

Σάββατο 26 Ιουνίου 2021

Twin-Scroll Turbo: Η μεγάλη καινοτομία του Mazda RX-7

Στα τέλη της δεκαετίας του '80, και πιο συγκεκριμένα εν έτει 1989, είδαμε μία τεχνολογία στο Mazda RX-7 FC που έμελλε να καθιερωθεί στον τομέα της υπερτροφοδότησης. Ο λόγος για το σύστημα twin-scroll, το οποίο ξεκίνησε από τους Ιάπωνες και πλέον το συναντάμε σε αμέτρητους σύγχρονους κινητήρες. 



Οι σχεδιαστές της συγκεκριμένης γενιάς είχαν αντλήσει έμπνευση από την Porsche 924. Κάτω από το καπό, όμως, βρισκόταν ο δημοφιλής περιστροφικός κινητήρας 13B χωρητικότητας 1,3 λίτρων. Με την εφαρμογή της τεχνολογίας twin-scroll, η ισχύς του εκτοξεύθηκε στους 200 ίππους. Τα 0-100 χλμ/ώρα ήταν πλέον υπόθεση 6 δευτερολέπτων, ενώ η τελική ταχύτητα άγγιζε τα 240 χλμ/ώρα. Τι είναι, όμως, το twin-scroll turbo;

Δείτε επίσης: Με τον αποδοτικότερο κινητήρα του κόσμου το νέο Toyota Yaris

Πρόκειται για μία τεχνολογία που σχετίζεται με τον τρόπο εξόδου των καυσαερίων από τον κινητήρα προς το θερμό μέρος (φτερωτή καυσαερίων) του συστήματος υπερπλήρωσης. Σε ένα συμβατικό single turbo, τα καυσαέρια όλων των κυλίνδρων ενώνονται στο σύστημα εξαγωγής και κατευθύνονται προς το turbo. Αντίθετα, σε μία twin-scroll διάταξη υπάρχουν δύο, απομονωμένες μεταξύ τους διαδρομές. 



Ενδεικτικά, σε έναν τετρακύλινδρο κινητήρα, τα καυσαέρια των 1-3 κυλίνδρων έχουν τη δική τους δίοδο και των 2-4 αντίστοιχα τη δική τους. Το ένα κανάλι προς το turbine housing (θερμό μέρος του turbo) είναι στενότερο για να υπάρξει μεγαλύτερη ταχύτητα των καυσαερίων και κατ' επέκταση γρήγορη απόκριση της τουρμπίνας.

Δείτε επίσης: 700 ίπποι από 2.200 κ.εκ γίνεται; Η Honda λέει ναι! (+video)

Το δεύτερο κανάλι είναι μεγαλύτερο με αποτέλεσμα σε υψηλές στροφές να επιτυγχάνεται υψηλή ταχύτητα περιστροφής. Το αποτέλεσμα είναι αφενός εξάλειψη του turbo lag και αφετέρου αποδοτικότερη λειτουργία σε υψηλό φάσμα στροφών.