Μετά το άρθρο για το turbo και τον τρόπο λειτουργίας του, ήρθε η ώρα να δούμε και ένα άλλο σύστημα αύξησης ισχύος.Ο κομπρέσορας (ή αλλιώς supercharger) είναι ένας μηχανικός συμπιεστής που συμβάλλει στην καλύτερη καύση του μείγματος και κατ΄επέκταση στην αύξηση ισχύος σε κινητήρες εσωτερικής καύσης.Ας κάνουμε μια σύντομη ιστορική αναδρομή!
Το 1900, ο Gottlieb Daimler(μηχανικός στην Daimler-Benz) δημιούργησε ένα σύστημα αύξησης ισχύος βάζοντας τις βάσεις για το σημερινό kompressor Roots που είναι ο πιο διαδεδομένος τύπος supercharger.Λίγο αργότερα, το 1921, η Mercedes παρουσίασε το μοντέλο 10/35hp στην έκθεση του Βερολίνου εξοπλισμένο με κομπρέσορα ενώ 2 χρόνια αργότερα η Mercedes 6/25/40hp γίνεται
το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με κινητήρα kompressor.
Από εκεί και πέρα το σύστημα “γνωρίζει” τεράστια επιτυχία και εφαρμόζεται σε όλο και περισσότερα μοντέλα όπως η Mazda,Bmw και στο μονοθέσιο της Ferrari στη δεκαετία του ΄80.
Αναλυτικότερα, ο κομπρέσορας αποτελείται από δύο κοχλίες, εκ των οποίων ο ένας είναι υπεύθυνος για την απορρόφηση του αέρα από το περιβάλλον και ο δεύτερος για την ώθηση του στον θάλαμο καύσης.Ο πρώτος κοχλίας είναι συνδεδεμένος μέσω ενός ιμάντα με τον στρόφαλο του κινητήρα και παίρνει κίνηση από αυτόν. Έπειτα, δίνει κίνηση στον δεύτερο κοχλία μέσω γραναζιού και το αποτέλεσμα είναι ο συμπιεσμένος αέρας να φτάνει τελικά στην εισαγωγή αέρα, πετυχαίνοντας μεγαλύτερη απόδοση.
Συγκριτικά με το turbo, ένας κομπρέσορας μπορεί να πετύχει αυξημένη ροπή σε όλο το εύρος στροφών του κινητήρα σε αντίθεση με το turbo που είναι ισχυρό σε συγκεκριμένο φάσμα στροφών αλλά στις υψηλές “κρεμάει”. Από την άλλη, το turbo εκμεταλλεύεται τα καυσαέρια του κινητήρα που υπό άλλες συνθήκες χάνονται στο περιβάλλον ενώ ο κομπρέσορας προκειμένου να λειτουργήσει κλέβει ενέργεια από τον κινητήρα και δημιουργούνται πολλές τριβές μειώνοντας την απόδοση. Κάτι τέτοιο, ασφαλώς αυξάνει την κατανάλωση του οχήματος και ο χρόνος έδειξε πως ο νικητής ανάμεσα στις δύο μεθόδους υπερτροφοδότησης είναι ασφαλώς το turbo μιας και όλες οι εταιρείες πλέον το συμπεριλαμβάνουν στα οχήματά τους.Ακόμα και η Mercedes που χρησιμοποιούσε για χρόνια την τεχνολογία supercharger, πλέον λανσάρει στην αγορά τα νέα μοντέλα της με turbo(π.χ C Class).Αυτό λεεί πολλά!
Το 1900, ο Gottlieb Daimler(μηχανικός στην Daimler-Benz) δημιούργησε ένα σύστημα αύξησης ισχύος βάζοντας τις βάσεις για το σημερινό kompressor Roots που είναι ο πιο διαδεδομένος τύπος supercharger.Λίγο αργότερα, το 1921, η Mercedes παρουσίασε το μοντέλο 10/35hp στην έκθεση του Βερολίνου εξοπλισμένο με κομπρέσορα ενώ 2 χρόνια αργότερα η Mercedes 6/25/40hp γίνεται
το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με κινητήρα kompressor.
Από εκεί και πέρα το σύστημα “γνωρίζει” τεράστια επιτυχία και εφαρμόζεται σε όλο και περισσότερα μοντέλα όπως η Mazda,Bmw και στο μονοθέσιο της Ferrari στη δεκαετία του ΄80.
Αναλυτικότερα, ο κομπρέσορας αποτελείται από δύο κοχλίες, εκ των οποίων ο ένας είναι υπεύθυνος για την απορρόφηση του αέρα από το περιβάλλον και ο δεύτερος για την ώθηση του στον θάλαμο καύσης.Ο πρώτος κοχλίας είναι συνδεδεμένος μέσω ενός ιμάντα με τον στρόφαλο του κινητήρα και παίρνει κίνηση από αυτόν. Έπειτα, δίνει κίνηση στον δεύτερο κοχλία μέσω γραναζιού και το αποτέλεσμα είναι ο συμπιεσμένος αέρας να φτάνει τελικά στην εισαγωγή αέρα, πετυχαίνοντας μεγαλύτερη απόδοση.
Συγκριτικά με το turbo, ένας κομπρέσορας μπορεί να πετύχει αυξημένη ροπή σε όλο το εύρος στροφών του κινητήρα σε αντίθεση με το turbo που είναι ισχυρό σε συγκεκριμένο φάσμα στροφών αλλά στις υψηλές “κρεμάει”. Από την άλλη, το turbo εκμεταλλεύεται τα καυσαέρια του κινητήρα που υπό άλλες συνθήκες χάνονται στο περιβάλλον ενώ ο κομπρέσορας προκειμένου να λειτουργήσει κλέβει ενέργεια από τον κινητήρα και δημιουργούνται πολλές τριβές μειώνοντας την απόδοση. Κάτι τέτοιο, ασφαλώς αυξάνει την κατανάλωση του οχήματος και ο χρόνος έδειξε πως ο νικητής ανάμεσα στις δύο μεθόδους υπερτροφοδότησης είναι ασφαλώς το turbo μιας και όλες οι εταιρείες πλέον το συμπεριλαμβάνουν στα οχήματά τους.Ακόμα και η Mercedes που χρησιμοποιούσε για χρόνια την τεχνολογία supercharger, πλέον λανσάρει στην αγορά τα νέα μοντέλα της με turbo(π.χ C Class).Αυτό λεεί πολλά!