Σίγουρα το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου αποτελεί βασικό προορισμό για κάθε φίλο της αυτοκίνησης που βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, πόσο μάλλον αυτές τις μέρες που στο Hellenic Motor Museum κάθε επισκέπτης μπορεί να έρθει σε επαφή με δεκάδες ελληνικά οχήματα που είτε σχεδιάστηκαν, είτε κατασκευάστηκαν από Έλληνες.
Όλα ξεκίνησαν όταν ο ιδρυτής του μουσείου, Θ.Χαραγκίωνης, θέλησε ,με αφορμή την προεδρία της
ελληνικής κυβέρνησης στην ευρωπαϊκή ένωση για το πρώτο εξάμηνο του 2014, να προβάλλει την συνεισφορά των Ελλήνων στην ανάπτυξη και την πρόοδο της αυτοκίνησης. Συναντήσαμε τον Παναγιώτη Μπάστο (Επιμελητής Ειδικών Εκθέσεων - Εθελοντής), ο οποίος μας ξενάγησε στον μουσειακό χώρο παρουσιάζοντας όλα τα εκθέματα, από μηχανισμούς της αρχαιότητας που βρήκαν εφαρμογή στον τομέα της αυτοκίνησης, μέχρι και σύγχρονες καινοτόμες κατασκευές.
Η περιήγηση ξεκινάει με την παρουσίαση μηχανισμών του Αρχιμήδη, του ‘Ηρωνα της Αλεξανδρείας και γενικότερα της αρχαίας και της νεότερης κλασσικής τεχνολογίας που εφαρμόστηκαν στην αυτοκίνηση. Η ιστορία του ελληνικού αυτοκινήτου ξεκινάει περίπου στο 1920, τότε που ο μηχανικός Νίκος Θεολόγος κατασκεύασε το πρώτο αυτοκίνητο για προσωπική χρήση. Συνεχίζοντας την περιήγηση, ο επισκέπτης θα έρθει σε επαφή με δημιουργίες του Άλεξ Ισογόνη όπως τα Mini, Morris Minor και Minor Drophead. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην έκθεση Made By Hellas βρίσκεται και μία Aston Martin Lagonda, διότι η βρετανική εταιρεία εκείνη την περίοδο βρισκόταν υπό τη διοίκηση του Έλληνα εφοπλιστή Πέτρου Λιβανού, ο οποίος την κράτησε ζωντανή αποφεύγοντας την χρεοκοπία. Ασφαλώς από μια τέτοια έκθεση δεν γίνεται να λείπει το Pony της Namco. Συνολικά παρήχθησαν πάνω από 30.000 τέτοια μοντέλα πρώτης και δεύτερης γενιάς, με αποτέλεσμα το Pony να κατέχει ακόμα και σήμερα τον τίτλο του ελληνικού αυτοκινήτου με τις περισσότερες πωλήσεις. Το 67% της συνολικής κατασκευής ήταν ελληνικής προέλευσης ενώ σήμερα ετοιμάζεται να ξεκινήσει και πάλι η NAMCO την παραγωγή του νέου Pony που θα εξάγεται και στο εξωτερικό.
Περνώντας στις σύγχρονες κατασκευές, πρωταγωνιστικό ρόλο στο μουσείο κατέχουν οι τέσσερις δημιουργίες του Δημήτρη Κορρέ του οποίου τα οχήματα χαρακτηρίζονται για τις υψηλές επιδόσεις αλλά και τις ικανότητές τους σε ανώμαλο δρόμο. Από μια θεματική έκθεση σαν κι αυτή δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι εντυπωσιακές Porsche του ‘50 που κατασκευάζονται από την Replicar Hellas, εταιρείας του Θανάση Μητσοκάπα που εδρεύει στην Κατερίνη. Παράλληλα, το μουσείο στολίζεται από τα αγωνιστικά μονοθέσια τύπου F1 και τις καινοτόμες κατασκευές φερέλπιδων φοιτητών του ΕΜΠ, του πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης, Πατρών και όχι μόνο. Τέλος, μόνο απαρατήρητα δεν περνούν τα αφιερώματα σε νέους σχεδιαστές σαν τον Αλέξανδρο Λιώκη που βραβεύθηκε για την Alfa Romeo Gloria και τον Θάνο Παππά που βραβεύτηκε σε διαγωνισμό της FIAT με θέμα «Σχεδιάστε το μέλλον της προσβασιμότητας».
Ολοκληρώνοντας, στην ερώτηση αν η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει κέντρο ανάπτυξης της αυτοκίνησης, ο κ. Μπάστος τόνισε ότι την απάντηση την δίνει το ίδιο το μουσείο με την προβολή των ποικίλων κατασκευών από ελληνικά χέρια, αρκεί βέβαια να υπάρξει και η αντίστοιχη κρατική υποστήριξη, πράγμα το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει συμβεί. Μάλιστα, χαρακτηριστική ήταν η εμπειρία του Γ.Γουλανδρή, ο οποίος κατασκεύαζε ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα και όταν ξεκίνησε η πώληση τους, αυτά θεωρήθηκαν ιδιοκατασκευές και δεν δόθηκε η έγκριση τύπου, απαραίτητη για την έκδοση άδειας κυκλοφορίας και πινακίδων.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη έκθεση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της ΕΛΠΑ και της ΦΙΛΠΑ, ενώ για την επίτευξη της πληρότητας το 50% των εκθεµάτων έχουν προσφερθεί από άλλα Μουσεία, όπως το Ελληνικό Μουσείο Μοτοσυκλέτας, Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύµατα και ιδιώτες. Η έκθεση διαρκεί από τις 6 Ιουνίου ως το τέλος του Αυγούστου 2014 και αποτελεί έναν ύμνο στην Ελληνική δημιουργικότητα. Μην την χάσετε!
Όλα ξεκίνησαν όταν ο ιδρυτής του μουσείου, Θ.Χαραγκίωνης, θέλησε ,με αφορμή την προεδρία της
ελληνικής κυβέρνησης στην ευρωπαϊκή ένωση για το πρώτο εξάμηνο του 2014, να προβάλλει την συνεισφορά των Ελλήνων στην ανάπτυξη και την πρόοδο της αυτοκίνησης. Συναντήσαμε τον Παναγιώτη Μπάστο (Επιμελητής Ειδικών Εκθέσεων - Εθελοντής), ο οποίος μας ξενάγησε στον μουσειακό χώρο παρουσιάζοντας όλα τα εκθέματα, από μηχανισμούς της αρχαιότητας που βρήκαν εφαρμογή στον τομέα της αυτοκίνησης, μέχρι και σύγχρονες καινοτόμες κατασκευές.
Η περιήγηση ξεκινάει με την παρουσίαση μηχανισμών του Αρχιμήδη, του ‘Ηρωνα της Αλεξανδρείας και γενικότερα της αρχαίας και της νεότερης κλασσικής τεχνολογίας που εφαρμόστηκαν στην αυτοκίνηση. Η ιστορία του ελληνικού αυτοκινήτου ξεκινάει περίπου στο 1920, τότε που ο μηχανικός Νίκος Θεολόγος κατασκεύασε το πρώτο αυτοκίνητο για προσωπική χρήση. Συνεχίζοντας την περιήγηση, ο επισκέπτης θα έρθει σε επαφή με δημιουργίες του Άλεξ Ισογόνη όπως τα Mini, Morris Minor και Minor Drophead. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην έκθεση Made By Hellas βρίσκεται και μία Aston Martin Lagonda, διότι η βρετανική εταιρεία εκείνη την περίοδο βρισκόταν υπό τη διοίκηση του Έλληνα εφοπλιστή Πέτρου Λιβανού, ο οποίος την κράτησε ζωντανή αποφεύγοντας την χρεοκοπία. Ασφαλώς από μια τέτοια έκθεση δεν γίνεται να λείπει το Pony της Namco. Συνολικά παρήχθησαν πάνω από 30.000 τέτοια μοντέλα πρώτης και δεύτερης γενιάς, με αποτέλεσμα το Pony να κατέχει ακόμα και σήμερα τον τίτλο του ελληνικού αυτοκινήτου με τις περισσότερες πωλήσεις. Το 67% της συνολικής κατασκευής ήταν ελληνικής προέλευσης ενώ σήμερα ετοιμάζεται να ξεκινήσει και πάλι η NAMCO την παραγωγή του νέου Pony που θα εξάγεται και στο εξωτερικό.
Περνώντας στις σύγχρονες κατασκευές, πρωταγωνιστικό ρόλο στο μουσείο κατέχουν οι τέσσερις δημιουργίες του Δημήτρη Κορρέ του οποίου τα οχήματα χαρακτηρίζονται για τις υψηλές επιδόσεις αλλά και τις ικανότητές τους σε ανώμαλο δρόμο. Από μια θεματική έκθεση σαν κι αυτή δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι εντυπωσιακές Porsche του ‘50 που κατασκευάζονται από την Replicar Hellas, εταιρείας του Θανάση Μητσοκάπα που εδρεύει στην Κατερίνη. Παράλληλα, το μουσείο στολίζεται από τα αγωνιστικά μονοθέσια τύπου F1 και τις καινοτόμες κατασκευές φερέλπιδων φοιτητών του ΕΜΠ, του πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης, Πατρών και όχι μόνο. Τέλος, μόνο απαρατήρητα δεν περνούν τα αφιερώματα σε νέους σχεδιαστές σαν τον Αλέξανδρο Λιώκη που βραβεύθηκε για την Alfa Romeo Gloria και τον Θάνο Παππά που βραβεύτηκε σε διαγωνισμό της FIAT με θέμα «Σχεδιάστε το μέλλον της προσβασιμότητας».
Ολοκληρώνοντας, στην ερώτηση αν η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει κέντρο ανάπτυξης της αυτοκίνησης, ο κ. Μπάστος τόνισε ότι την απάντηση την δίνει το ίδιο το μουσείο με την προβολή των ποικίλων κατασκευών από ελληνικά χέρια, αρκεί βέβαια να υπάρξει και η αντίστοιχη κρατική υποστήριξη, πράγμα το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει συμβεί. Μάλιστα, χαρακτηριστική ήταν η εμπειρία του Γ.Γουλανδρή, ο οποίος κατασκεύαζε ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα και όταν ξεκίνησε η πώληση τους, αυτά θεωρήθηκαν ιδιοκατασκευές και δεν δόθηκε η έγκριση τύπου, απαραίτητη για την έκδοση άδειας κυκλοφορίας και πινακίδων.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη έκθεση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της ΕΛΠΑ και της ΦΙΛΠΑ, ενώ για την επίτευξη της πληρότητας το 50% των εκθεµάτων έχουν προσφερθεί από άλλα Μουσεία, όπως το Ελληνικό Μουσείο Μοτοσυκλέτας, Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύµατα και ιδιώτες. Η έκθεση διαρκεί από τις 6 Ιουνίου ως το τέλος του Αυγούστου 2014 και αποτελεί έναν ύμνο στην Ελληνική δημιουργικότητα. Μην την χάσετε!