Μπορεί στις μέρες μας η συντήρηση του οχήματος να αναβάλλεται από τους περισσότερους οδηγούς αλλά δεν παύει να είναι να είναι επιτακτική προκειμένου να ταξιδεύουμε με ασφάλεια. Συχνό φαινόμενο είναι οι κάτοχοι αυτοκινήτων να ξεχνούν ή να ακυρώνουν την ευθυγράμμιση και την ζυγοστάθμιση των τροχών με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να χάνει την σταθερότητά του στον δρόμο.Πάμε να δούμε αναλυτικά την σημασία της ευθυγράμμισης-ζυγοστάθμισης αλλά και πότε πρέπει να γίνεται ο έλεγχος των τροχών.
Η ευθυγράμμιση του συστήματος διεύθυνσης του οχήματος είναι η ρύθμιση των γωνιών των τροχών του, ώστε να εξασφαλισθεί ότι κινούνται ακολουθώντας την γεωμετρική
γραμμή του αμαξώματος. Η ώρα της ευθυγράμμισης έχει φτάσει όταν παρατηρήσετε, ειδικά σε μεγάλες ταχύτητες, ότι το αυτοκίνητο έχει την τάση να αποκλίνει της ευθείας πορείας ή όπως συνήθως λέμε να “κόβει” δεξιά ή αριστερά. Παράλληλα, η κακή πληροφόρηση από το τιμόνι αλλά και τα κενά που παρουσιάζει είναι σημάδι ότι πρέπει άμεσα να προγραμματιστεί η ευθυγράμμιση του. Τέλος, ο πιο εύκολος τρόπος να το καταλάβετε είναι να ελέγχετε τα ελαστικά, ειδικά στους μπροστινούς τροχούς. Η ανομοιόμορφη φθορά του πέλματος τους δηλώνει την λανθασμένη κλίση των τροχών σε σχέση με το αμάξωμα και η ευθυγράμμιση πλέον γίνεται αναγκαία. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές περίπου κάθε χρόνο πρέπει να πραγματοποιείται ο συγκεκριμένος έλεγχος καθώς επίσης και μετά από κάθε εργασία που μπορεί ενδεχομένως να προκαλέσει "αλλαγή" της ευθυγράμμισης του οχήματος πχ αλλαγή αμορτισέρ, ακρόμπαρα, κρεμαριέρα, ψαλίδια κτλ.
Σε ότι αφορά την ζυγοστάθμιση, εδώ τοποθετούνται ειδικά αντίβαρα στην περιφέρεια της ζάντας του τροχού με σκοπό η περιμετρική κατανομή της μάζας να γίνει και πάλι ομοιόμορφη. Υπάρχουν δύο περιπτώσεις στις οποίες το αυτοκίνητο χρήζει ζυγοστάθμισης. Η μία παρουσιάζεται όταν έχουμε στατική ανισορροπία η οποία προκαλείται από ένα βαρύ ή ένα ελαφρύ σημείο στο ελαστικό και η δυναμική ανισορροπία που προκαλείται από άνισο βάρος σε μία ή και τις δύο πλευρές της κατά πλάτους κεντρικής γραμμής της διάταξης ελαστικού. Σήμα κατατεθέν της επείγουσας ανάγκης για ζυγοστάθμιση είναι το έντονο τρέμουλο του τιμονιού που κουράζει τον οδηγό. Αν παραλειφθεί αυτός ο έλεγχος τα πράγματα μπορεί να γίνουν χειρότερα με αυξημένη φθορά στα μηχανικά μέρη, στο σύστημα διεύθυνσης αλλά και στα ελαστικά.
Τυγχάνει σε πρώτη μοίρα να έχουμε την αντικατάσταση ελαστικών, αμορτισέρ και τα προγραμματισμένα service αλλά η ευθυγράμμιση και η ζυγοστάθμιση του οχήματος πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στους βασικούς ελέγχους του οχήματος προκειμένου η συμπεριφορά του στον δρόμο να είναι σταθερή και να εμπνέει ασφάλεια σε οδηγό και επιβάτες!
Η ευθυγράμμιση του συστήματος διεύθυνσης του οχήματος είναι η ρύθμιση των γωνιών των τροχών του, ώστε να εξασφαλισθεί ότι κινούνται ακολουθώντας την γεωμετρική
γραμμή του αμαξώματος. Η ώρα της ευθυγράμμισης έχει φτάσει όταν παρατηρήσετε, ειδικά σε μεγάλες ταχύτητες, ότι το αυτοκίνητο έχει την τάση να αποκλίνει της ευθείας πορείας ή όπως συνήθως λέμε να “κόβει” δεξιά ή αριστερά. Παράλληλα, η κακή πληροφόρηση από το τιμόνι αλλά και τα κενά που παρουσιάζει είναι σημάδι ότι πρέπει άμεσα να προγραμματιστεί η ευθυγράμμιση του. Τέλος, ο πιο εύκολος τρόπος να το καταλάβετε είναι να ελέγχετε τα ελαστικά, ειδικά στους μπροστινούς τροχούς. Η ανομοιόμορφη φθορά του πέλματος τους δηλώνει την λανθασμένη κλίση των τροχών σε σχέση με το αμάξωμα και η ευθυγράμμιση πλέον γίνεται αναγκαία. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές περίπου κάθε χρόνο πρέπει να πραγματοποιείται ο συγκεκριμένος έλεγχος καθώς επίσης και μετά από κάθε εργασία που μπορεί ενδεχομένως να προκαλέσει "αλλαγή" της ευθυγράμμισης του οχήματος πχ αλλαγή αμορτισέρ, ακρόμπαρα, κρεμαριέρα, ψαλίδια κτλ.
Σε ότι αφορά την ζυγοστάθμιση, εδώ τοποθετούνται ειδικά αντίβαρα στην περιφέρεια της ζάντας του τροχού με σκοπό η περιμετρική κατανομή της μάζας να γίνει και πάλι ομοιόμορφη. Υπάρχουν δύο περιπτώσεις στις οποίες το αυτοκίνητο χρήζει ζυγοστάθμισης. Η μία παρουσιάζεται όταν έχουμε στατική ανισορροπία η οποία προκαλείται από ένα βαρύ ή ένα ελαφρύ σημείο στο ελαστικό και η δυναμική ανισορροπία που προκαλείται από άνισο βάρος σε μία ή και τις δύο πλευρές της κατά πλάτους κεντρικής γραμμής της διάταξης ελαστικού. Σήμα κατατεθέν της επείγουσας ανάγκης για ζυγοστάθμιση είναι το έντονο τρέμουλο του τιμονιού που κουράζει τον οδηγό. Αν παραλειφθεί αυτός ο έλεγχος τα πράγματα μπορεί να γίνουν χειρότερα με αυξημένη φθορά στα μηχανικά μέρη, στο σύστημα διεύθυνσης αλλά και στα ελαστικά.
Τυγχάνει σε πρώτη μοίρα να έχουμε την αντικατάσταση ελαστικών, αμορτισέρ και τα προγραμματισμένα service αλλά η ευθυγράμμιση και η ζυγοστάθμιση του οχήματος πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στους βασικούς ελέγχους του οχήματος προκειμένου η συμπεριφορά του στον δρόμο να είναι σταθερή και να εμπνέει ασφάλεια σε οδηγό και επιβάτες!