Το αυτοκίνητο είναι ένας οργανισμός που κάθε σημείο του εξυπηρετεί κάποιο συγκεκριμένο σκοπό, και όπως κάθε οργανισμός, έτσι και το αυτοκίνητο αποτελείται και από υγρά, τα οποία είναι διαφορετικών τύπων, κάνουν διαφορετικές δουλειές, ενώ είναι σημαντικό να είναι πάντα στη θέση τους! Με άλλα λόγια, να μην υπάρχουν διαρροές.
Μια διαρροή μπορεί να υποδηλώνει ένα πρόβλημα που υπήρξε στο παρελθόν ή υφίσταται την συγκεκριμένη στιγμή ή θα επιδεινωθεί στο μέλλον. Τις διαρροές τις χωρίζουμε σε 5 κατηγορίες
βάσει του είδους του υγρού:
Δαρροή λάδιού
Διαρροή βαλβολιώνων
Διαρροή ψυκτικού υγρού
Διαρροή καυσίμου
Διαρροή υγρών φρένων
Πάμε να δούμε την κάθε μία από αυτές και να μάθουμε πώς ο έλεγχος βοηθά στο να τις εντοπίσουμε:
ΔΙΑΡΡΟΗ ΛΑΔΙΟΥ
Πολλά σημεία του αυτοκινήτου χρησιμοποιούν λάδι ως λιπαντικό, ώστε τα κινούμενα μέρη να έχουν ελάχιστες δυνατές τριβές και να μεγαλώνει ο χρόνος ζωής τους. Το λάδι όμως δεν είναι μόνο λιπαντικό, είναι και τρόπος μεταφοράς της πίεσης σε μέρη όπως τα αμορτισέρ ή η αντλία τιμονιού, προκειμένου το εξάρτημα να λειτουργεί όπως πρέπει. Κατ’ επέκταση, μία διαρροή λαδιού μπορεί να οδηγήσει τόσο σε μεγάλο κόστος αντικατάστασης λόγω αυξημένης φθοράς των μερών, όσο και σε κίνδυνο εν κινήσει αν το συγκεκριμένο εξάρτημα σταματήσει την προκαθορισμένη του λειτουργία. Έλεγχος πιθανών σημείων:
Κάρτερ λαδιού, όπου μπορεί να εντοπιστεί διαρροή είτε από την περιοδική συντήρηση αλλαγής λαδιών είτε από αναλώσιμα ανταλλακτικά όπως φλάντζα ή ροδέλα τα οποία χρειάζονται αλλαγή είτε από κάποιο πιθανό ρήγμα στο ίδιο το κάρτερ.
Ψευτοκάπακο, ένα εξάρτημα που εμφανίζει συχνά διαρροές, η οποία επισκευάζεται με αλλαγή της συγκεκριμένης φλάντζας ή στεγανοποίηση με ειδική φλαντζόκολλα
Φίλτρο του λαδιού, το οποίο μπορεί να παρουσιάσει διαρροές λόγω μακρόχρονης χρήσης ή λανθασμένης τοποθέτησης
Turbo, όπου εδώ τυχόν διαρροή είναι αρκετά ανησυχητική, καθώς μας υποδεικνύει ότι μπορεί να χρειαζόμαστε επισκευή ή αντικατάσταση, με αρκετά υψηλό κόστος
Αντλία του υδραυλικού τιμονιού, η οποία με τα χρόνια χρήσης ίσως παρουσιάσει διαρροή λαδιού , συνήθως χρειάζεται αντικατάσταση για να λυθεί το πρόβλημα είτε στην ίδια είτε σε σωληνάκι είτε στο δοχείο πλήρωσης λαδιού
Αμορτισέρ, όπου μια διαρροή είναι ένδειξη κακής κατάστασης ή κάποιου προβλήματος (στην περίπτωση που το αμορτισέρ είναι καινούργιο)
Τέλος πιθανή διαρροή εντοπίζουμε και στην κρεμαγιέρα, η οποία μπορεί να αντικατασταθεί ή να επισκευαστεί αναλόγως την ζημιά, ξανά με αρκετά υψηλό κόστος.
ΔΙΑΡΡΟΗ ΒΑΛΒΟΛΙΝΩΝ
Ακριβώς τις ίδιες επιλογές με την διαρροή λαδιού έχουμε και στην διαρροή βαλβολινών κατά τις οποίες έχουμε την δυνατότητα να διευκρινίζουμε πόσο σημαντικό είναι το εύρημα. Η βαλβολίνη είναι ουσιαστικά μία συνθετική παραλλαγή του λαδιού και χρησιμοποιείται σε 2 σημεία του αυτοκινήτου:
το κιβώτιο ταχυτήτωντο διαφορικόΚαι στα δύο αυτά σημεία, μία ενδεχόμενη διαρροή μπορεί να προέρχεται είτε από την φλάντζα, από την τάπα πλήρωσης ή από πιθανό ρήγμα, τόσο στο κιβώτιο όσο και στο διαφορικό. Στις περιπτώσεις φλάντζας ή τάπας πλήρωσης η επισκευή είναι σχετικά εύκολη, ενώ στην περίπτωση ρήγματος πάμε σε αλλαγή κιβωτίου ή διαφορικού που έχει και το ανάλογο υψηλό κόστος.
ΔΙΑΡΡΟΗ ΤΟΥ ΨΥΚΤΙΚΟΥ ΥΓΡΟΥ
Σε αυτή την κατηγορία, μια διαρροή του ψυκτικού υγρού καλύπτεται από τον έλεγχο που διεξάγει ο μηχανικός στο σύστημα ψύξης. Επειδή όμως είναι συχνό φαινόμενο οι διαρροές και σε αναλώσιμα ανταλλακτικά (π.χ τρόμπα νερού, σωλήνας κυκλώματος), ο μηχανικός θα αναφέρει με λεπτομέρεια στις παρατηρήσεις του που ακριβώς εντοπίστηκε η διαρροή αυτή. Τα κύρια σημεία είναι τα παρακάτω:
Ψυγείο νερού , όπου μια διαρροή ψυκτικού υγρού οφείλεται είτε σε χτύπημα είτε σε φθορά (πλαστικά άκρα)
Σωλήνες κυκλοφορίας του υγρού στο σύστημα ψύξης
Τρόμπα νερού ή σύστημα καλοριφέρ, όπου συχνά βρίσκουμε διαρροές λόγω φυσιολογικής φθοράς μετά από χρόνια χρήση του οχήματος
Τέλος, διαρροή του ψυκτικού υγρού εντοπίζεται και στη περίπτωση σπασίματος του δοχείου πλήρωσης του ψυκτικού υγρού, το οποίο έχει πολύ μικρό κόστος και η αντικατάστασή του είναι εύκολη.
ΔΙΑΡΡΟΗ ΚΑΥΣΙΜΟΥ
Κατά τον ίδιο τρόπο συνεχίζεται ο έλεγχος και στην τροφοδοσία με περιπτώσεις διαρροής καυσίμου να αναφέρονται παρακάτω και να διευκρινίζονται από τις επιλογές μας (βλέπε διαρροή λαδιού) και την περιγραφή του μηχανικού μας στην αναφορά μας. Εδώ μία πιθανή διαρροή καυσίμου εμπεριέχει πολλούς κινδύνους και πρέπει να αντιμετωπιστεί με προσοχή για προφανείς λόγους (το καύσιμο του αυτοκινήτου είναι εξαιρετικά εύφλεκτο και μπορεί να οδηγήσει σε πυρκαγιά ακόμα και εν κινήσει)
Διαρροή καυσίμου εντοπίζουμε από το ντεπόζιτο λόγω χτυπήματος ή ρήγματος ή από τα σωληνάκια τροφοδοσίας (φθορά χρήσης) ή από τα μπεκ ψεκασμού τα οποία ίσως να έχουν διαρροή λόγω μη σωστής λειτουργίας ή τοποθέτησης.
Επιπλέον διαρροή καυσίμου ίσως παρουσιάζει η αντλία βενζίνης η οποία χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση και αντικατάσταση αν εντοπιστεί πιθανό τέτοιο πρόβλημα.
ΔΙΑΡΡΟΗ ΤΩΝ ΥΓΡΩΝ ΦΡΕΝΩΝ
Τα υγρά των φρένων βρίσκονται κατά κύριο λόγο στο κύκλωμα του συστήματος πέδησης. Σκοπός τους είναι να το θέτουν σε λειτουργία μέσω πίεσης, ώστε με το πάτημα του πεντάλ φρένου να φρενάρουν ομοιόμορφα όλοι οι τροχοί. Εκτός από το σύστημα πέδησης, τα ίδια υγρά χρησιμοποιεί και ο υδραυλικός συμπλέκτης, άρα ελέγχεται και αυτός για περίπτωση διαρροής. Σε λεπτομέρεια, τα σημεία που θα κοιτάξει ο μηχανικός για διαρροές είναι:
Η αντλία των φρένων, η οποία και διαχειρίζεται την σωστή πίεση στο κύκλωμα πέδησης
Τα σωληνάκια που αποτελούν το κύκλωμα πέδησης και διοχετεύουν τα υγρά στους τροχούς. Είναι συνήθως αναλώσιμα καθώς τα ανταλλακτικά αυτά χαλάνε μετά από αρκετό χρονικό διάστημα και χρειάζονται αντικατάσταση
Ο συμπλέκτης, όπου θα πρέπει να ελεγχθούν και οι δύο τρόμπες συμπλέκτη άνω και κάτω για τυχόν διαρροή υγρού .
Το πλαστικό δοχείο πλήρωσης των υγρών διότι πιθανή διαρροή μπορεί να οφείλεται και σε αυτό
Γίνεται αντιληπτό από τα παραπάνω ότι οι διαρροές είναι ένα πολύπλοκο θέμα που θέλει γνώση και καλό έλεγχο πριν την αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. Ο έμπειρος μηχανικός θα ελέγξει κάθε αυτοκίνητο διεξοδικά, σε όλα του τα σημεία, ακολουθώντας μία πλήρως τυποποιημένη διαδικασία βάσει της οποίας είναι και πιστοποιημένος!
Πηγή: www.spotmechanic.gr
Μια διαρροή μπορεί να υποδηλώνει ένα πρόβλημα που υπήρξε στο παρελθόν ή υφίσταται την συγκεκριμένη στιγμή ή θα επιδεινωθεί στο μέλλον. Τις διαρροές τις χωρίζουμε σε 5 κατηγορίες
βάσει του είδους του υγρού:
Δαρροή λάδιού
Διαρροή βαλβολιώνων
Διαρροή ψυκτικού υγρού
Διαρροή καυσίμου
Διαρροή υγρών φρένων
Πάμε να δούμε την κάθε μία από αυτές και να μάθουμε πώς ο έλεγχος βοηθά στο να τις εντοπίσουμε:
ΔΙΑΡΡΟΗ ΛΑΔΙΟΥ
Πολλά σημεία του αυτοκινήτου χρησιμοποιούν λάδι ως λιπαντικό, ώστε τα κινούμενα μέρη να έχουν ελάχιστες δυνατές τριβές και να μεγαλώνει ο χρόνος ζωής τους. Το λάδι όμως δεν είναι μόνο λιπαντικό, είναι και τρόπος μεταφοράς της πίεσης σε μέρη όπως τα αμορτισέρ ή η αντλία τιμονιού, προκειμένου το εξάρτημα να λειτουργεί όπως πρέπει. Κατ’ επέκταση, μία διαρροή λαδιού μπορεί να οδηγήσει τόσο σε μεγάλο κόστος αντικατάστασης λόγω αυξημένης φθοράς των μερών, όσο και σε κίνδυνο εν κινήσει αν το συγκεκριμένο εξάρτημα σταματήσει την προκαθορισμένη του λειτουργία. Έλεγχος πιθανών σημείων:
Κάρτερ λαδιού, όπου μπορεί να εντοπιστεί διαρροή είτε από την περιοδική συντήρηση αλλαγής λαδιών είτε από αναλώσιμα ανταλλακτικά όπως φλάντζα ή ροδέλα τα οποία χρειάζονται αλλαγή είτε από κάποιο πιθανό ρήγμα στο ίδιο το κάρτερ.
Ψευτοκάπακο, ένα εξάρτημα που εμφανίζει συχνά διαρροές, η οποία επισκευάζεται με αλλαγή της συγκεκριμένης φλάντζας ή στεγανοποίηση με ειδική φλαντζόκολλα
Φίλτρο του λαδιού, το οποίο μπορεί να παρουσιάσει διαρροές λόγω μακρόχρονης χρήσης ή λανθασμένης τοποθέτησης
Turbo, όπου εδώ τυχόν διαρροή είναι αρκετά ανησυχητική, καθώς μας υποδεικνύει ότι μπορεί να χρειαζόμαστε επισκευή ή αντικατάσταση, με αρκετά υψηλό κόστος
Αντλία του υδραυλικού τιμονιού, η οποία με τα χρόνια χρήσης ίσως παρουσιάσει διαρροή λαδιού , συνήθως χρειάζεται αντικατάσταση για να λυθεί το πρόβλημα είτε στην ίδια είτε σε σωληνάκι είτε στο δοχείο πλήρωσης λαδιού
Αμορτισέρ, όπου μια διαρροή είναι ένδειξη κακής κατάστασης ή κάποιου προβλήματος (στην περίπτωση που το αμορτισέρ είναι καινούργιο)
Τέλος πιθανή διαρροή εντοπίζουμε και στην κρεμαγιέρα, η οποία μπορεί να αντικατασταθεί ή να επισκευαστεί αναλόγως την ζημιά, ξανά με αρκετά υψηλό κόστος.
ΔΙΑΡΡΟΗ ΒΑΛΒΟΛΙΝΩΝ
Ακριβώς τις ίδιες επιλογές με την διαρροή λαδιού έχουμε και στην διαρροή βαλβολινών κατά τις οποίες έχουμε την δυνατότητα να διευκρινίζουμε πόσο σημαντικό είναι το εύρημα. Η βαλβολίνη είναι ουσιαστικά μία συνθετική παραλλαγή του λαδιού και χρησιμοποιείται σε 2 σημεία του αυτοκινήτου:
το κιβώτιο ταχυτήτωντο διαφορικόΚαι στα δύο αυτά σημεία, μία ενδεχόμενη διαρροή μπορεί να προέρχεται είτε από την φλάντζα, από την τάπα πλήρωσης ή από πιθανό ρήγμα, τόσο στο κιβώτιο όσο και στο διαφορικό. Στις περιπτώσεις φλάντζας ή τάπας πλήρωσης η επισκευή είναι σχετικά εύκολη, ενώ στην περίπτωση ρήγματος πάμε σε αλλαγή κιβωτίου ή διαφορικού που έχει και το ανάλογο υψηλό κόστος.
ΔΙΑΡΡΟΗ ΤΟΥ ΨΥΚΤΙΚΟΥ ΥΓΡΟΥ
Σε αυτή την κατηγορία, μια διαρροή του ψυκτικού υγρού καλύπτεται από τον έλεγχο που διεξάγει ο μηχανικός στο σύστημα ψύξης. Επειδή όμως είναι συχνό φαινόμενο οι διαρροές και σε αναλώσιμα ανταλλακτικά (π.χ τρόμπα νερού, σωλήνας κυκλώματος), ο μηχανικός θα αναφέρει με λεπτομέρεια στις παρατηρήσεις του που ακριβώς εντοπίστηκε η διαρροή αυτή. Τα κύρια σημεία είναι τα παρακάτω:
Ψυγείο νερού , όπου μια διαρροή ψυκτικού υγρού οφείλεται είτε σε χτύπημα είτε σε φθορά (πλαστικά άκρα)
Σωλήνες κυκλοφορίας του υγρού στο σύστημα ψύξης
Τρόμπα νερού ή σύστημα καλοριφέρ, όπου συχνά βρίσκουμε διαρροές λόγω φυσιολογικής φθοράς μετά από χρόνια χρήση του οχήματος
Τέλος, διαρροή του ψυκτικού υγρού εντοπίζεται και στη περίπτωση σπασίματος του δοχείου πλήρωσης του ψυκτικού υγρού, το οποίο έχει πολύ μικρό κόστος και η αντικατάστασή του είναι εύκολη.
ΔΙΑΡΡΟΗ ΚΑΥΣΙΜΟΥ
Κατά τον ίδιο τρόπο συνεχίζεται ο έλεγχος και στην τροφοδοσία με περιπτώσεις διαρροής καυσίμου να αναφέρονται παρακάτω και να διευκρινίζονται από τις επιλογές μας (βλέπε διαρροή λαδιού) και την περιγραφή του μηχανικού μας στην αναφορά μας. Εδώ μία πιθανή διαρροή καυσίμου εμπεριέχει πολλούς κινδύνους και πρέπει να αντιμετωπιστεί με προσοχή για προφανείς λόγους (το καύσιμο του αυτοκινήτου είναι εξαιρετικά εύφλεκτο και μπορεί να οδηγήσει σε πυρκαγιά ακόμα και εν κινήσει)
Διαρροή καυσίμου εντοπίζουμε από το ντεπόζιτο λόγω χτυπήματος ή ρήγματος ή από τα σωληνάκια τροφοδοσίας (φθορά χρήσης) ή από τα μπεκ ψεκασμού τα οποία ίσως να έχουν διαρροή λόγω μη σωστής λειτουργίας ή τοποθέτησης.
Επιπλέον διαρροή καυσίμου ίσως παρουσιάζει η αντλία βενζίνης η οποία χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση και αντικατάσταση αν εντοπιστεί πιθανό τέτοιο πρόβλημα.
ΔΙΑΡΡΟΗ ΤΩΝ ΥΓΡΩΝ ΦΡΕΝΩΝ
Τα υγρά των φρένων βρίσκονται κατά κύριο λόγο στο κύκλωμα του συστήματος πέδησης. Σκοπός τους είναι να το θέτουν σε λειτουργία μέσω πίεσης, ώστε με το πάτημα του πεντάλ φρένου να φρενάρουν ομοιόμορφα όλοι οι τροχοί. Εκτός από το σύστημα πέδησης, τα ίδια υγρά χρησιμοποιεί και ο υδραυλικός συμπλέκτης, άρα ελέγχεται και αυτός για περίπτωση διαρροής. Σε λεπτομέρεια, τα σημεία που θα κοιτάξει ο μηχανικός για διαρροές είναι:
Η αντλία των φρένων, η οποία και διαχειρίζεται την σωστή πίεση στο κύκλωμα πέδησης
Τα σωληνάκια που αποτελούν το κύκλωμα πέδησης και διοχετεύουν τα υγρά στους τροχούς. Είναι συνήθως αναλώσιμα καθώς τα ανταλλακτικά αυτά χαλάνε μετά από αρκετό χρονικό διάστημα και χρειάζονται αντικατάσταση
Ο συμπλέκτης, όπου θα πρέπει να ελεγχθούν και οι δύο τρόμπες συμπλέκτη άνω και κάτω για τυχόν διαρροή υγρού .
Το πλαστικό δοχείο πλήρωσης των υγρών διότι πιθανή διαρροή μπορεί να οφείλεται και σε αυτό
Γίνεται αντιληπτό από τα παραπάνω ότι οι διαρροές είναι ένα πολύπλοκο θέμα που θέλει γνώση και καλό έλεγχο πριν την αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. Ο έμπειρος μηχανικός θα ελέγξει κάθε αυτοκίνητο διεξοδικά, σε όλα του τα σημεία, ακολουθώντας μία πλήρως τυποποιημένη διαδικασία βάσει της οποίας είναι και πιστοποιημένος!
Πηγή: www.spotmechanic.gr