Οι ανάγκες του υποψήφιου αγοραστή έχουν αλλάξει πλέον και οι απαιτήσεις του στον τομέα απόδοση-κατανάλωση είναι πολλές.Έτσι,οι αυτοκινητοβιομηχανίες “εξοπλίζουν” τα οχήματα τους με υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες.Πάμε όμως να δούμε τα “πράγματα” απο την αρχή.
Ο πρώτος υπερσμπιεστής καυσαερίων κατασκευάστηκε από τον Ελβετό Δρ. Άλφρεντ Μπούτσι το 1909
αλλά η ανταπόκριση από την αγορά δεν ήταν η επιθυμητή.Αυτό άλλαξε λίγο καιρό αργότερα όταν η General Electric εφάρμοσε την “πατέντα” του Μπούτσι σε πολεμικά αεροσκάφη κατά την περίοδο του πρώτου και δεύτερου παγκοσμίου πολέμου.Η παρουσία του turbo στον χώρο της αυτοκίνησης πραγματοποιήθηκε το 1954 όταν ο Γκάρρετ κατασκεύασε τον κινητήρα του Chevrolet Corvair Monza βελτιώνοντας τον υπερσυμπιεστή περισσότερο.Το συγκεκριμένο,γίνεται παράλληλα το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με ενσωματωμένο turbo.
Πως λειτουργεί: Καθώς τα καυσαέρια αποβάλλονται από το σύστημα εξαγωγής, συναντούν μια φτερωτή την οποία και περιστρέφουν λόγω της ορμής τους.Στη συνέχεια, ένας άξονας ενωμένος με την φτερωτή καυσαερίων δίνει κίνηση σε μια δεύτερη φτερωτή(φτερωτή αέρα), με την οποία συμπιέζεται ο αέρα που είναι έτοιμος να εισβάλλει στο σύστημα εισαγωγής αέρα και εν συνεχεία στον θάλαμο καύσης.Βέβαια κατά την συμπίεση αέρα έχουμε αύξηση της θερμοκρασίας του. Τη λύση εδώ την δίνει το intercooler, το οποίο λειτουργεί σαν ψυγείο και ψύχει τον αέρα πετυχαίνοντας αύξηση της πυκνότητάς του.Συνεπώς πραγματοποιούμε καύση με μεγαλύτερα ποσότητα οξυγόνου και αυξημένη παραγόμενη ισχύ!
Με τον καιρό η τεχνολογία turbo έχει εμπλουτιστεί με πολλές καινοτομίες, όπως η τεχνολογία twin turbo, στην οποία δύο πανομοιότυποι υπερσυμπιεστές λειτουργούν ταυτόχρονα, ή τα διαδοχικά turbos ”sequential turbos”, όπου στις χαμηλές στροφές δουλεύει ένα μικρό και στις υψηλότερες ένα μεγαλύτερο ή και τα δύο μαζί μειώνοντας έτσι το lag(νεκρός χρόνος ώστε να επιταχυνθεί η φτερωτή καυσαερίων λόγω της αδράνειάς της).
Σήμερα το turbo τοποθετείται όλο και σε περισσότερα αυτοκίνητα, είτε μικρού είτε μεγάλου κυβισμού, προσφέροντας καλύτερες επιδόσεις.
Ο πρώτος υπερσμπιεστής καυσαερίων κατασκευάστηκε από τον Ελβετό Δρ. Άλφρεντ Μπούτσι το 1909
αλλά η ανταπόκριση από την αγορά δεν ήταν η επιθυμητή.Αυτό άλλαξε λίγο καιρό αργότερα όταν η General Electric εφάρμοσε την “πατέντα” του Μπούτσι σε πολεμικά αεροσκάφη κατά την περίοδο του πρώτου και δεύτερου παγκοσμίου πολέμου.Η παρουσία του turbo στον χώρο της αυτοκίνησης πραγματοποιήθηκε το 1954 όταν ο Γκάρρετ κατασκεύασε τον κινητήρα του Chevrolet Corvair Monza βελτιώνοντας τον υπερσυμπιεστή περισσότερο.Το συγκεκριμένο,γίνεται παράλληλα το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με ενσωματωμένο turbo.
Πως λειτουργεί: Καθώς τα καυσαέρια αποβάλλονται από το σύστημα εξαγωγής, συναντούν μια φτερωτή την οποία και περιστρέφουν λόγω της ορμής τους.Στη συνέχεια, ένας άξονας ενωμένος με την φτερωτή καυσαερίων δίνει κίνηση σε μια δεύτερη φτερωτή(φτερωτή αέρα), με την οποία συμπιέζεται ο αέρα που είναι έτοιμος να εισβάλλει στο σύστημα εισαγωγής αέρα και εν συνεχεία στον θάλαμο καύσης.Βέβαια κατά την συμπίεση αέρα έχουμε αύξηση της θερμοκρασίας του. Τη λύση εδώ την δίνει το intercooler, το οποίο λειτουργεί σαν ψυγείο και ψύχει τον αέρα πετυχαίνοντας αύξηση της πυκνότητάς του.Συνεπώς πραγματοποιούμε καύση με μεγαλύτερα ποσότητα οξυγόνου και αυξημένη παραγόμενη ισχύ!
Με τον καιρό η τεχνολογία turbo έχει εμπλουτιστεί με πολλές καινοτομίες, όπως η τεχνολογία twin turbo, στην οποία δύο πανομοιότυποι υπερσυμπιεστές λειτουργούν ταυτόχρονα, ή τα διαδοχικά turbos ”sequential turbos”, όπου στις χαμηλές στροφές δουλεύει ένα μικρό και στις υψηλότερες ένα μεγαλύτερο ή και τα δύο μαζί μειώνοντας έτσι το lag(νεκρός χρόνος ώστε να επιταχυνθεί η φτερωτή καυσαερίων λόγω της αδράνειάς της).
Σήμερα το turbo τοποθετείται όλο και σε περισσότερα αυτοκίνητα, είτε μικρού είτε μεγάλου κυβισμού, προσφέροντας καλύτερες επιδόσεις.