Σίγουρα όταν ασχολείσαι με τις επιδόσεις ενός αυτοκινήτου, το μάτι σου αυτόματα θα ψάξει την λέξη “ισχύς”. Όπως και να το κάνουμε είναι ένα χαρακτηριστικό μέγεθος που μαρτυράει τις επιδόσεις του εκάστοτε οχήματος. Κάπου εκεί όμως τα πράγματα αρχίζουν και περιπλέκονται. Ισχύς στον τροχό, hp, cv, brake horse power και πολλά άλλα, αντί να σε βοηθήσουν, θα σε μπερδέψουν. Ήρθε η στιγμή, λοιπόν, να αναλύσουμε τα συγκεκριμένα μεγέθη ,τις μονάδες μέτρησης της ισχύος αλλά και τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η κάθε μέτρηση.
Η πρώτη αναφορά στον όρο ισχύς έγινε προς το τέλος του 18 αιώνα από τον σκοτσέζο μηχανικό James Watt στην προσπάθεια του να ορίσει τον ρυθμό παραγόμενου έργου στους κινητήρες ατμού. Απο εκεί και πέρα το όνομα του ταυτίστηκε με το συγκεκριμένο μέγεθος μιας και ακόμα και σήμερα η επίσημη μονάδα μέτρησης της ισχύος γίνεται με Watt. Μετά από αυτή την ιστορική αναδρομή πάμε να εξετάσουμε αναλυτικά τα μεγέθη ισχύος.
Brake Horse Power (BHP): Πρόκειται για την ισχύ του κινητήρα μετρημένη στην “έξοδο” του κινητήρα και συγκεκριμένα στον σφόνδυλο ή βολάν του κινητήρα (ο σφόνδυλος φροντίζει για την ομαλή μεταφορά της δύναμης από τον κινητήρα στο σύστημα μετάδοσης). Η μέτρηση της ισχύος εκεί γίνεται σε ειδικά δυναμόμετρα πάγκου. Ο κινητήρας βρίσκεται εκτός αυτοκινήτου, στηριγμένος σε πάγκο, μέσα σε ειδικό χώρο δοκιμών με ελεγχόμενες/ρυθμιζόμενες συνθήκες θερμοκρασίας και υγρασίας. Χρησιμοποιούνται από κατασκευαστές αυτοκινήτων και αγωνιστικές ομάδες σε επίπεδο εξέλιξης.
Wheel Horse Power (WHP): Πρόκειται για την ισχύ που “βγάζει το αυτοκίνητο στον δρόμο” ή αλλιώς την ισχύ στον τροχό. Η μέτρηση της ισχύος γίνεται σε ειδικά δυναμόμετρα κυλιόμενου δρόμου (rolling road) τα οποία χρησιμοποιούνται κατά κόρον από βελτιωτικούς οίκους. Το αυτοκίνητο ανεβαίνει στο δυναμόμετρο και δένεται με ιμάντες, οι τροχοί κυλούν επάνω σε ράουλα και η ισχύς μετριέται ανάλογα με την επιτάχυνση τους. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι πάντα η BHP είναι μεγαλύτερη κατά 10% περίπου από την ισχύ στους τροχούς μιας και ένα ποσοστό χάνεται λόγω τριβών στον συμπλέκτη, στο σύστημα μετάδοσης και όχι μόνο.
Τέλος, σε ότι αφορά τώρα τις ποικίλες μονάδες μέτρησης της ισχύος, σίγουρα θα έχετε παρατηρήσει την μέτρηση ισχύος σε μετρικούς ίππους (PS), αλλά και σε μηχανικούς ίππους (HP) που χρησιμοποιούνται περισσότερο από κάθε άλλη μονάδα μέτρησης. Διευκρινίζεται ότι ένας μετρικός ίππος (PS) ισούται με 0,736 kW ενώ ο ένας μηχανικός ίππος (HP) είναι ίσος με 0.746 kW. Αν ενημερώνεστε από ξένα μέσα ενημέρωσης ενδέχεται να “συναντήσατε” την μονάδα μέτρησης cv που δεν είναι τίποτα άλλα από από τα αρχικά των λέξεων Cheval-ίππος και Vapeaur-Ατμός.
Υπολογισμός brake horse power σε ειδικό δυναμόμετρο πάγκου
Υπολογισμός Wheel Horse Power σε δυναμόμετρο με ράουλα
Δείτε επίσης πως επικράτησε η ισχύς να μετριέται με άλογα!
Η πρώτη αναφορά στον όρο ισχύς έγινε προς το τέλος του 18 αιώνα από τον σκοτσέζο μηχανικό James Watt στην προσπάθεια του να ορίσει τον ρυθμό παραγόμενου έργου στους κινητήρες ατμού. Απο εκεί και πέρα το όνομα του ταυτίστηκε με το συγκεκριμένο μέγεθος μιας και ακόμα και σήμερα η επίσημη μονάδα μέτρησης της ισχύος γίνεται με Watt. Μετά από αυτή την ιστορική αναδρομή πάμε να εξετάσουμε αναλυτικά τα μεγέθη ισχύος.
Brake Horse Power (BHP): Πρόκειται για την ισχύ του κινητήρα μετρημένη στην “έξοδο” του κινητήρα και συγκεκριμένα στον σφόνδυλο ή βολάν του κινητήρα (ο σφόνδυλος φροντίζει για την ομαλή μεταφορά της δύναμης από τον κινητήρα στο σύστημα μετάδοσης). Η μέτρηση της ισχύος εκεί γίνεται σε ειδικά δυναμόμετρα πάγκου. Ο κινητήρας βρίσκεται εκτός αυτοκινήτου, στηριγμένος σε πάγκο, μέσα σε ειδικό χώρο δοκιμών με ελεγχόμενες/ρυθμιζόμενες συνθήκες θερμοκρασίας και υγρασίας. Χρησιμοποιούνται από κατασκευαστές αυτοκινήτων και αγωνιστικές ομάδες σε επίπεδο εξέλιξης.
Wheel Horse Power (WHP): Πρόκειται για την ισχύ που “βγάζει το αυτοκίνητο στον δρόμο” ή αλλιώς την ισχύ στον τροχό. Η μέτρηση της ισχύος γίνεται σε ειδικά δυναμόμετρα κυλιόμενου δρόμου (rolling road) τα οποία χρησιμοποιούνται κατά κόρον από βελτιωτικούς οίκους. Το αυτοκίνητο ανεβαίνει στο δυναμόμετρο και δένεται με ιμάντες, οι τροχοί κυλούν επάνω σε ράουλα και η ισχύς μετριέται ανάλογα με την επιτάχυνση τους. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι πάντα η BHP είναι μεγαλύτερη κατά 10% περίπου από την ισχύ στους τροχούς μιας και ένα ποσοστό χάνεται λόγω τριβών στον συμπλέκτη, στο σύστημα μετάδοσης και όχι μόνο.
Τέλος, σε ότι αφορά τώρα τις ποικίλες μονάδες μέτρησης της ισχύος, σίγουρα θα έχετε παρατηρήσει την μέτρηση ισχύος σε μετρικούς ίππους (PS), αλλά και σε μηχανικούς ίππους (HP) που χρησιμοποιούνται περισσότερο από κάθε άλλη μονάδα μέτρησης. Διευκρινίζεται ότι ένας μετρικός ίππος (PS) ισούται με 0,736 kW ενώ ο ένας μηχανικός ίππος (HP) είναι ίσος με 0.746 kW. Αν ενημερώνεστε από ξένα μέσα ενημέρωσης ενδέχεται να “συναντήσατε” την μονάδα μέτρησης cv που δεν είναι τίποτα άλλα από από τα αρχικά των λέξεων Cheval-ίππος και Vapeaur-Ατμός.
Υπολογισμός brake horse power σε ειδικό δυναμόμετρο πάγκου
Υπολογισμός Wheel Horse Power σε δυναμόμετρο με ράουλα
Δείτε επίσης πως επικράτησε η ισχύς να μετριέται με άλογα!