Ένας από τους κινητήρες που συζητήθηκαν πολύ το περασμένο έτος ήταν ο επαναστατικός Skyactiv-X της Mazda, ένα 2λιτρο μοτέρ που συναντάμε ήδη κάτω από το καπό του νέου Mazda 3.
Πρόκειται για έναν 2λιτρο ατμοσφαιρικό κινητήρα βενζίνης που αποδίδει 180 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και 224 Nm ροπής από τις 3.000 σ.α.λ., ενώ εντυπωσιακή είναι και η κατανάλωση που δεν ξεπερνά τα 5,5
λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα στην περίπτωση του Mazda 3.
Το στοιχείο που έκλεψε την παράσταση είναι η υπερβολικά μεγάλη σχέση συμπίεσης για κινητήρα βενζίνης που φτάνει στο 16,3:1. Αυτό δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας ανάφλεξης λόγω της υψηλής συμπίεσης, όπως ακριβώς συμβαίνει και στους diesel, βέβαια στην προκειμένη περίπτωση υπάρχει μπουζί απλά και μόνο για να ελέγχει την ανάπτυξη της καύσης. Ονομάζεται Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) λειτουργεί ως εξής: όταν το έμβολο συμπιέζει το μείγμα ανεβαίνοντας προς το άνω νεκρό σημείο, ένα μπεκ υψηλής συμπίεσης ψεκάζει μία μικρή ποσότητα καυσίμου και ένα μπουζί δημιουργεί ανάφλεξη. Το μέτωπο που δημιουργείται εξαπλώνεται και στο υπόλοιπο μείγμα ταχύτατα λόγο της αυξημένης συμπίεσης.
Πρόκειται για έναν 2λιτρο ατμοσφαιρικό κινητήρα βενζίνης που αποδίδει 180 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και 224 Nm ροπής από τις 3.000 σ.α.λ., ενώ εντυπωσιακή είναι και η κατανάλωση που δεν ξεπερνά τα 5,5
λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα στην περίπτωση του Mazda 3.
Το στοιχείο που έκλεψε την παράσταση είναι η υπερβολικά μεγάλη σχέση συμπίεσης για κινητήρα βενζίνης που φτάνει στο 16,3:1. Αυτό δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας ανάφλεξης λόγω της υψηλής συμπίεσης, όπως ακριβώς συμβαίνει και στους diesel, βέβαια στην προκειμένη περίπτωση υπάρχει μπουζί απλά και μόνο για να ελέγχει την ανάπτυξη της καύσης. Ονομάζεται Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) λειτουργεί ως εξής: όταν το έμβολο συμπιέζει το μείγμα ανεβαίνοντας προς το άνω νεκρό σημείο, ένα μπεκ υψηλής συμπίεσης ψεκάζει μία μικρή ποσότητα καυσίμου και ένα μπουζί δημιουργεί ανάφλεξη. Το μέτωπο που δημιουργείται εξαπλώνεται και στο υπόλοιπο μείγμα ταχύτατα λόγο της αυξημένης συμπίεσης.
Το SPCCI λειτουργεί με κανονική βενζίνη και συμπιέζει το μείγμα καυσίμου-αέρα σε πολύ υψηλότερη αναλογία συμπίεσης, με πολύ πτωχό μείγμα. Αυτό αυξάνει τη θερμοκρασία και την πίεση έτσι ώστε το υπόλοιπο μείγμα καυσίμου-αέρα να αναφλέγεται υπό πίεση (όπως ένα πετρέλαιο ντίζελ), καίγοντας ταχύτερα και πληρέστερα από ό, τι σε συμβατικούς κινητήρες.
Το αποτέλεσμα είναι έως και 30% μεγαλύτερη ροπή στρέψης από τον προηγούμενο SKYACTIV-G 2.0, ενώ ταυτόχρονα η απόδοση καυσίμου αυξάνεται έως και 20-30 τοις εκατό σε σχέση με τον απερχόμενο βενζινοκινητήρα της Mazda.
Το αποτέλεσμα είναι έως και 30% μεγαλύτερη ροπή στρέψης από τον προηγούμενο SKYACTIV-G 2.0, ενώ ταυτόχρονα η απόδοση καυσίμου αυξάνεται έως και 20-30 τοις εκατό σε σχέση με τον απερχόμενο βενζινοκινητήρα της Mazda.