Παρατηρώντας ένα έμβολο από κινητήρα εσωτερικής καύσης, θα διαπιστώσετε ότι στο πλαινό μέρος υπάρχουν κάποιες εγκοπές. Εκεί βρίσκονται τα ελατήρια εμβόλου και ήρθε η ώρα να μάθουμε σε τι χρησιμεύουν.
Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε ότι βρίσκονται στην πλαϊνή όψη του εμβόλου, εκεί που υπάρχει επαφή με τα τοιχώματα του κυλίνδρου. Τοποθετούνται στις ειδικές εγκοπές του εμβόλου και κατασκευάζονται συνήθως
από ατσάλι. Ανάλογα με τον τύπου του κινητήρα υπάρχει αντίστοιχο πλήθος ελατηρίων, τα οποία χωρίζονται σε ελατήρια συμπίεσης και λαδιού. Στους σύγχρονους κινητήρες εσωτερικής καύσης συναντάμε συνήθως δύο ελατήρια συμπίεσης και ένα λαδιού. Που χρησιμεύουν όμως;
Ξεκινάμε από τo ελατήριο συμπίεσης, τo οποίo τοποθετείται στις επάνω εγκοπές του πιστονιού και αναλαμβάνει την στεγανοποίηση μεταξύ εμβόλου και τοιχώματος χιτωνίου, εμποδίζοντας έτσι την είσοδο των καυσαερίων στον χώρο του στροφαλοθαλάμου. Από την άλλη, το ελατήριο που βρίσκεται στην κατώτερη εγκοπή του εμβόλου είναι λαδιού και, εκτός από την προσπάθειά του να κατανέμει το λιπαντικό ομοιόμορφα πάνω στο χιτώνιο, είναι υπεύθυνο για την αποφυγή εισροής λιπαντικού από τον στροφαλοθάλαμο στον χώρο καύσης. Ανάμεσα από τα δύο αυτά ελατήρια, υπάρχει το ελατήριο απόξεσης ή δευτερεύον ελατήριο συμπίεσης, το οποίο έχει διπλό ρόλο, μιας και στεγανοποεί και ταυτόχρονα απομακρύνει το λιπαντικό από τα τοιχώματα του κυλίνδρου.
Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε ότι βρίσκονται στην πλαϊνή όψη του εμβόλου, εκεί που υπάρχει επαφή με τα τοιχώματα του κυλίνδρου. Τοποθετούνται στις ειδικές εγκοπές του εμβόλου και κατασκευάζονται συνήθως
από ατσάλι. Ανάλογα με τον τύπου του κινητήρα υπάρχει αντίστοιχο πλήθος ελατηρίων, τα οποία χωρίζονται σε ελατήρια συμπίεσης και λαδιού. Στους σύγχρονους κινητήρες εσωτερικής καύσης συναντάμε συνήθως δύο ελατήρια συμπίεσης και ένα λαδιού. Που χρησιμεύουν όμως;
Ξεκινάμε από τo ελατήριο συμπίεσης, τo οποίo τοποθετείται στις επάνω εγκοπές του πιστονιού και αναλαμβάνει την στεγανοποίηση μεταξύ εμβόλου και τοιχώματος χιτωνίου, εμποδίζοντας έτσι την είσοδο των καυσαερίων στον χώρο του στροφαλοθαλάμου. Από την άλλη, το ελατήριο που βρίσκεται στην κατώτερη εγκοπή του εμβόλου είναι λαδιού και, εκτός από την προσπάθειά του να κατανέμει το λιπαντικό ομοιόμορφα πάνω στο χιτώνιο, είναι υπεύθυνο για την αποφυγή εισροής λιπαντικού από τον στροφαλοθάλαμο στον χώρο καύσης. Ανάμεσα από τα δύο αυτά ελατήρια, υπάρχει το ελατήριο απόξεσης ή δευτερεύον ελατήριο συμπίεσης, το οποίο έχει διπλό ρόλο, μιας και στεγανοποεί και ταυτόχρονα απομακρύνει το λιπαντικό από τα τοιχώματα του κυλίνδρου.
Για να ξεχωρίσετε εύκολα το ελατήριο συμπίεσης από το ελατήριο λαδιού, θυμηθείτε ότι το δεύτερο βρίσκεται πάντα στην κάτω εγκοπή του εμβόλου, ενώ άλλος ένας τρόπος να τα ξεχωρίσετε είναι το γεγονός ότι το ελατήριο λαδιού φέρει οπές στην περιφέρειά του, οι οποίες εξασφαλίζουν μία δίοδο διαφυγής του λιπαντικού από την περιοχή της ζώνης των ελατηρίων. Το επιπλέον λιπαντικό συλλέγεται στην υποδοχή του ελατηρίου λαδιού και μεταφέρεται μέσω του εμβόλου πίσω στο κάρτερ. Τέλος να υπενθυμίσουμε ότι η σωστή λειτουργία ενός κινητήρα προϋποθέτει άριστη κατάσταση των ελατηρίων και τα καταπονημένα ελατήρια λαδιού είναι μία από τις πιο συνηθισμένες αιτίες υπερβολικής κατανάλωσης λαδιού.
Σύνταξη κειμένου: Θοδωρής Κολονέλος
Σύνταξη κειμένου: Θοδωρής Κολονέλος