Η Formula 1 βρίσκεται στην Σαγκάη της Κίνας για την τρίτη μάχη της φετινής σεζόν του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος αλλά συνάμα γιορτάζει εν δόξη και τιμή τον 1000ο αγώνα πρωταθλήματος στην ιστορία του σπορ.
Το Κινεζικό Grand Prix του 2019 δεν είναι ένας ακόμα αγώνας Formula 1. Κι αυτό γιατί σε μια κοινωνία που δράττει κάθε λίγο και λιγάκι την ευκαιρία να υπερτονίσει την σημειολογία αριθμών και επετείων, ένα
milestone όπως αυτό του παρόντος τριημέρου δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητο. Ποιο είναι αυτό? Μα φυσικά η διεξαγωγή του 1000ου αγώνα Formula 1 που μέλλει να μετρήσει βαθμολογικά για την ανάδειξη του παγκοσμίου πρωταθλητή οδηγών. Σε πιο απλά λόγια, και με κίνδυνο παρεξηγήσεως από τους φανατικούς των αριθμών, είναι το 1000ο Grand Prix της ιστορίας.
Κι αν τα σχέδια του Sean Bratches απέτυχαν και τελικά η «τράμπα» ανάμεσα στην Σαγκάη και το Silverstone δεν έγινε ποτέ, με σκοπό ο 1000ος αγώνας να διεξαχθεί στην ίδια πίστα με τον πρώτο, η Formula 1 εδώ και δύο εβδομάδες αλλά πολύ περισσότερο όσο πλησιάζουμε προς το μεγάλο event της Κυριακής, έχει καταφέρει και έχει υπερτονίσει με χίλιους δυο τρόπους την σπουδαιότητα αυτής της επετείου. Μια σπουδαιότητα, η οποία καταφαίνεται ακόμα μεγαλύτερη από το γεγονός πως η ‘κορωνίδα των μηχανοκίνητων σπορ’ είναι το πρώτο διεθνές πρωτάθλημα στο παγκόσμιο motorsport που έχει την τιμή να βρίσκεται σε θέση να γιορτάσει ένα τέτοιο «επίτευγμα» μιας και διεξάγεται ανελλιπώς εδώ και 70 πλέον σεζόν, από τις 13 Μαΐου του 1950 και έπειτα, όταν το Βρετανικό Grand Prix γινόταν ο πρώτος αγώνας του νεοσύστατου πρωταθλήματος που λάμβανε χώρα και άνοιγε αυτό το «τρελό» γαϊτανάκι που κρατάει έως και τις 14 Απριλίου του 2019 στην Σαγκάη και ποιος ξέρει για πόσο ακόμα…
Βέβαια, η Formula 1 δεν ήταν πάντα η διεθνής «μπίζνα» με τα συμφέροντα εκατομμυρίων, τους πανάκριβους super-star οδηγούς αλλά και μηχανικούς και το status της ως το σπορ του απανταχού jet set. Αντίθετα, ξεκίνησε ως μια προσπάθεια οργάνωσης και συμμαζέματος των διαφόρων αγώνων Grand Prix που διεξάγονταν μεταπολεμικά -μα κυρίως προπολεμικά- σε όλη την υφήλιο, μα δεν είχαν μπορέσει ως τότε να οργανωθούν σε ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα με ξεκάθαρους κανονισμούς, σύστημα βαθμολόγησης και έπαθλα. Δεν ήταν παρά μέχρι το Ιαπωνικό Grand Prix του 1976, όταν ο «διακόπτης» γύρισε και η Formula 1 έκανε τα πρώτα της δειλά βήματα για να γίνει το σπορ που είναι μέχρι σήμερα. Τότε, ο Niki Lauda και ο James Hunt ήταν «κλειδωμένοι» σε μια τιτάνια μάχη για τον παγκόσμιο τίτλο, η οποία παραλίγο να στερήσει την ζωή στον Lauda, ανάγκασε τον πείσμωνα Αυστριακό να γυρίσει πίσω μόλις έξι εβδομάδες μετά το τρομακτικό ατύχημα του στο Nürburgring και τις εξαντλητικές θεραπείες που ακολούθησαν και κορυφωνόταν στον τελευταίο αγώνα της σεζόν, στην πίστα της Suzuka.
Ως τότε, η Formula 1 δεν μεταδιδόταν σταθερά τηλεοπτικά από σχεδόν κανέναν πάροχο στον πλανήτη και τα δικαιώματα για το εκάστοτε Grand Prix πωλούνταν αυτόνομα από τους promoters του. Το ενδιαφέρον όμως για το φινάλε της σεζόν του ’76 είχε χτυπήσει κόκκινο και έτσι δεκάδες broadcasters από όλο τον κόσμο είχαν συρρεύσει στην Ιαπωνία με σκοπό να κάνουν ένα ‘deal’ και να είναι σε θέση να μεταδώσουν τηλεοπτικά τον μεγάλο τελικό της μαγικής εκείνης σεζόν. Τότε ήταν που ο Bernie Ecclestone, ιδιοκτήτης της ομάδας της Brabham, πρότεινε στους ιδιοκτήτες των υπόλοιπων privateer ομάδων να αγοράσουν από κοινού τα τηλεοπτικά δικαιώματα του σπορ και να τα συνδιαχειρίζονται, με σκοπό η τότε νεοπαγής FOCA (Formula One Constructors Association) να αποκτήσει μεγαλύτερη δύναμη και μια σταθερή πηγή εσόδων. Τα χρήματα που απαιτούνταν ήταν κοντά στο 1 εκατομμύριο δολάρια, πράγμα που σήμαινε πως κάθε μία από τις έξι ομάδες που απάρτιζαν την FOCA θα πλήρωνε κάτι παραπάνω από 150.000$.
Το ποσό αυτό έμοιαζε αστρονομικό στους υπόλοιπους συμμετέχοντες, με τον Frank Williams να λέει στον Ecclestone πως με αυτά τα χρήματα, η ομάδα του μπορεί να φτιάξει ολόκληρο το μονοθέσιο της επόμενης σεζόν. Κάπως έτσι, ο Ecclestone κατέληξε να πληρώσει αφ’ εαυτού του όλο το ποσό και ξεκίνησε την πορεία του για να γίνει ο «κλειδοκράτορας» του σπορ, φέρνοντας το στο μέγεθος που έχει σήμερα. Στο τέλος της ημέρας, η Formula 1 θα μπορούσε να είναι ένα διαφορετικό σπορ ή να μην έχει επιβιώσει καν ως τα σήμερα για να γιορτάσει το 1000ο της Grand Prix αν δεν έκανε ποτέ την μετάβαση σε ένα global brand, το οποίο μεταδίδεται τηλεοπτικώς πια σε πάνω από 200 χώρες και μέλλει στην πορεία της φετινής σεζόν να πιάσει λιμάνι σε 21 προορισμούς και πέντε ηπείρους.
Όσο για την δράση του τριημέρου, ύστερα από τις Ελεύθερες Δοκιμές 1&2 που διεξήχθησαν σήμερα τα ξημερώματα στην Σαγκάη, ακολουθούν στο αυριανό πρόγραμμα το FP3 στις 06:00 το πρωί ώρα Ελλάδος, οι Κατατακτήριες Δοκιμές στις 09:00 ενώ ο μεγάλος αγώνας της Κυριακής θα λάβει εκκίνηση στις 09:10, με όλες τις περιόδους να μεταδίδονται ζωντανά τόσο από την ΕΡΤ Sports όσο και από το Cosmote Sport 5HD.
Το Κινεζικό Grand Prix του 2019 δεν είναι ένας ακόμα αγώνας Formula 1. Κι αυτό γιατί σε μια κοινωνία που δράττει κάθε λίγο και λιγάκι την ευκαιρία να υπερτονίσει την σημειολογία αριθμών και επετείων, ένα
milestone όπως αυτό του παρόντος τριημέρου δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητο. Ποιο είναι αυτό? Μα φυσικά η διεξαγωγή του 1000ου αγώνα Formula 1 που μέλλει να μετρήσει βαθμολογικά για την ανάδειξη του παγκοσμίου πρωταθλητή οδηγών. Σε πιο απλά λόγια, και με κίνδυνο παρεξηγήσεως από τους φανατικούς των αριθμών, είναι το 1000ο Grand Prix της ιστορίας.
Κι αν τα σχέδια του Sean Bratches απέτυχαν και τελικά η «τράμπα» ανάμεσα στην Σαγκάη και το Silverstone δεν έγινε ποτέ, με σκοπό ο 1000ος αγώνας να διεξαχθεί στην ίδια πίστα με τον πρώτο, η Formula 1 εδώ και δύο εβδομάδες αλλά πολύ περισσότερο όσο πλησιάζουμε προς το μεγάλο event της Κυριακής, έχει καταφέρει και έχει υπερτονίσει με χίλιους δυο τρόπους την σπουδαιότητα αυτής της επετείου. Μια σπουδαιότητα, η οποία καταφαίνεται ακόμα μεγαλύτερη από το γεγονός πως η ‘κορωνίδα των μηχανοκίνητων σπορ’ είναι το πρώτο διεθνές πρωτάθλημα στο παγκόσμιο motorsport που έχει την τιμή να βρίσκεται σε θέση να γιορτάσει ένα τέτοιο «επίτευγμα» μιας και διεξάγεται ανελλιπώς εδώ και 70 πλέον σεζόν, από τις 13 Μαΐου του 1950 και έπειτα, όταν το Βρετανικό Grand Prix γινόταν ο πρώτος αγώνας του νεοσύστατου πρωταθλήματος που λάμβανε χώρα και άνοιγε αυτό το «τρελό» γαϊτανάκι που κρατάει έως και τις 14 Απριλίου του 2019 στην Σαγκάη και ποιος ξέρει για πόσο ακόμα…
Βέβαια, η Formula 1 δεν ήταν πάντα η διεθνής «μπίζνα» με τα συμφέροντα εκατομμυρίων, τους πανάκριβους super-star οδηγούς αλλά και μηχανικούς και το status της ως το σπορ του απανταχού jet set. Αντίθετα, ξεκίνησε ως μια προσπάθεια οργάνωσης και συμμαζέματος των διαφόρων αγώνων Grand Prix που διεξάγονταν μεταπολεμικά -μα κυρίως προπολεμικά- σε όλη την υφήλιο, μα δεν είχαν μπορέσει ως τότε να οργανωθούν σε ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα με ξεκάθαρους κανονισμούς, σύστημα βαθμολόγησης και έπαθλα. Δεν ήταν παρά μέχρι το Ιαπωνικό Grand Prix του 1976, όταν ο «διακόπτης» γύρισε και η Formula 1 έκανε τα πρώτα της δειλά βήματα για να γίνει το σπορ που είναι μέχρι σήμερα. Τότε, ο Niki Lauda και ο James Hunt ήταν «κλειδωμένοι» σε μια τιτάνια μάχη για τον παγκόσμιο τίτλο, η οποία παραλίγο να στερήσει την ζωή στον Lauda, ανάγκασε τον πείσμωνα Αυστριακό να γυρίσει πίσω μόλις έξι εβδομάδες μετά το τρομακτικό ατύχημα του στο Nürburgring και τις εξαντλητικές θεραπείες που ακολούθησαν και κορυφωνόταν στον τελευταίο αγώνα της σεζόν, στην πίστα της Suzuka.
Ως τότε, η Formula 1 δεν μεταδιδόταν σταθερά τηλεοπτικά από σχεδόν κανέναν πάροχο στον πλανήτη και τα δικαιώματα για το εκάστοτε Grand Prix πωλούνταν αυτόνομα από τους promoters του. Το ενδιαφέρον όμως για το φινάλε της σεζόν του ’76 είχε χτυπήσει κόκκινο και έτσι δεκάδες broadcasters από όλο τον κόσμο είχαν συρρεύσει στην Ιαπωνία με σκοπό να κάνουν ένα ‘deal’ και να είναι σε θέση να μεταδώσουν τηλεοπτικά τον μεγάλο τελικό της μαγικής εκείνης σεζόν. Τότε ήταν που ο Bernie Ecclestone, ιδιοκτήτης της ομάδας της Brabham, πρότεινε στους ιδιοκτήτες των υπόλοιπων privateer ομάδων να αγοράσουν από κοινού τα τηλεοπτικά δικαιώματα του σπορ και να τα συνδιαχειρίζονται, με σκοπό η τότε νεοπαγής FOCA (Formula One Constructors Association) να αποκτήσει μεγαλύτερη δύναμη και μια σταθερή πηγή εσόδων. Τα χρήματα που απαιτούνταν ήταν κοντά στο 1 εκατομμύριο δολάρια, πράγμα που σήμαινε πως κάθε μία από τις έξι ομάδες που απάρτιζαν την FOCA θα πλήρωνε κάτι παραπάνω από 150.000$.
Το ποσό αυτό έμοιαζε αστρονομικό στους υπόλοιπους συμμετέχοντες, με τον Frank Williams να λέει στον Ecclestone πως με αυτά τα χρήματα, η ομάδα του μπορεί να φτιάξει ολόκληρο το μονοθέσιο της επόμενης σεζόν. Κάπως έτσι, ο Ecclestone κατέληξε να πληρώσει αφ’ εαυτού του όλο το ποσό και ξεκίνησε την πορεία του για να γίνει ο «κλειδοκράτορας» του σπορ, φέρνοντας το στο μέγεθος που έχει σήμερα. Στο τέλος της ημέρας, η Formula 1 θα μπορούσε να είναι ένα διαφορετικό σπορ ή να μην έχει επιβιώσει καν ως τα σήμερα για να γιορτάσει το 1000ο της Grand Prix αν δεν έκανε ποτέ την μετάβαση σε ένα global brand, το οποίο μεταδίδεται τηλεοπτικώς πια σε πάνω από 200 χώρες και μέλλει στην πορεία της φετινής σεζόν να πιάσει λιμάνι σε 21 προορισμούς και πέντε ηπείρους.
Όσο για την δράση του τριημέρου, ύστερα από τις Ελεύθερες Δοκιμές 1&2 που διεξήχθησαν σήμερα τα ξημερώματα στην Σαγκάη, ακολουθούν στο αυριανό πρόγραμμα το FP3 στις 06:00 το πρωί ώρα Ελλάδος, οι Κατατακτήριες Δοκιμές στις 09:00 ενώ ο μεγάλος αγώνας της Κυριακής θα λάβει εκκίνηση στις 09:10, με όλες τις περιόδους να μεταδίδονται ζωντανά τόσο από την ΕΡΤ Sports όσο και από το Cosmote Sport 5HD.
Σύνταξη κειμένου: Κωνσταντίνος Μπουράμας
Επισκεφθείτε το Garagistas για περισσότερα νέα από τον κόσμο της F1!
Επισκεφθείτε το Garagistas για περισσότερα νέα από τον κόσμο της F1!