Σε κάθε αυτοκίνητο με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, η σύνδεση του κινητήρα με το σασμάν γίνεται με τη βοήθεια του συμπλέκτη. Στην περίπτωση των αυτόματων το ρόλο του συμπλέκτη αναλαμβάνει ένας άλλος μηχανισμός που ονομάζεται μετατροπέας ροπής.
Πρόκειται για ένα υδραυλικό σύστημα που παρεμβάλλεται ανάμεσα στον άξονα εξόδου του κινητήρα και στον άξονα εισόδου του κιβωτίου ταχυτήτων. Το μέρος που βρίσκεται στην πλευρά του κινητήρα, παίρνει
κίνηση από αυτόν, ονομάζεται ωθητής και ουσιαστικά είναι μία φυγοκεντρική αντλία που τραβάει λάδι από το κέντρο και το μεταφέρει στην περιφέρειά της.
Το δεύτερο μέρος ονομάζεται στρόβιλος και είναι άμεσα συνδεδεμένος με τον άξονα του κιβωτίου και η έναρξη περιστροφικής του κίνησης σημαίνει αυτόματα την έναρξη κίνησης του άξονα του κιβωτίου ταχυτήτων. Μένει να δούμε πως ο ωθητής και ο στρόβιλος έρχονται σε επαφή.
Κάτι τέτοιο γίνεται εφικτό μέσω του λαδιού και όταν αυξάνεται η πίεση του μεταπηδά από την φυγοκεντρική αντλία στα πτερύγια του στροβίλου. Όταν ο κινητήρας βέβαια είναι στο ρελαντί, η πίεση του λαδιού στον μετατροπέα είναι χαμηλή μη επιτρέποντας τη «σύζευξη» των δύο εξαρτημάτων και κατ’ επέκταση τη μεταφορά της κίνησης από τον κινητήρα στο κιβώτιο.
Δείτε αναλυτικά τον τρόπο λειτουργίας του στο παρακάτω βίντεο.
Πρόκειται για ένα υδραυλικό σύστημα που παρεμβάλλεται ανάμεσα στον άξονα εξόδου του κινητήρα και στον άξονα εισόδου του κιβωτίου ταχυτήτων. Το μέρος που βρίσκεται στην πλευρά του κινητήρα, παίρνει
κίνηση από αυτόν, ονομάζεται ωθητής και ουσιαστικά είναι μία φυγοκεντρική αντλία που τραβάει λάδι από το κέντρο και το μεταφέρει στην περιφέρειά της.
Το δεύτερο μέρος ονομάζεται στρόβιλος και είναι άμεσα συνδεδεμένος με τον άξονα του κιβωτίου και η έναρξη περιστροφικής του κίνησης σημαίνει αυτόματα την έναρξη κίνησης του άξονα του κιβωτίου ταχυτήτων. Μένει να δούμε πως ο ωθητής και ο στρόβιλος έρχονται σε επαφή.
Κάτι τέτοιο γίνεται εφικτό μέσω του λαδιού και όταν αυξάνεται η πίεση του μεταπηδά από την φυγοκεντρική αντλία στα πτερύγια του στροβίλου. Όταν ο κινητήρας βέβαια είναι στο ρελαντί, η πίεση του λαδιού στον μετατροπέα είναι χαμηλή μη επιτρέποντας τη «σύζευξη» των δύο εξαρτημάτων και κατ’ επέκταση τη μεταφορά της κίνησης από τον κινητήρα στο κιβώτιο.
Δείτε αναλυτικά τον τρόπο λειτουργίας του στο παρακάτω βίντεο.