CarΗellas: Tech: Τι σημαίνει κρύα εκκίνηση ή cold start (pics+vids)

Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2018

Tech: Τι σημαίνει κρύα εκκίνηση ή cold start (pics+vids)

Ο χειμώνας σιγά σιγά πλησιάζει και, πέρα από την αλλαγή της θερμοκρασίας, αλλαγή θα διαπιστώσετε και στα πρώτα λεπτά λειτουργίας του κινητήρα. Γνωρίζετε τι σημαίνει κρύα εκκίνηση ή cold start όπως συχνά αναφέρεται;
cold start
Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε ότι ή κρύα εκκίνηση παρατηρείται σε έντονο βαθμό όταν η περιβαλλοντική θερμοκρασία είναι αρκετά μειωμένη και το αυτοκίνητο παρέμεινε ακινητοποιημένο για μεγάλο χρονικό
διάστημα. Σήμα κατατεθέν της κρύας εκκίνησης είναι το αυξημένο ρελαντί που, για παράδειγμα, αντί να βρίσκεται στις 800 σ.α.λ. παραμένει για περίπου ένα λεπτό στις 1.100-1.200 σ.α.λ. Η διαδικασία της κρύας εκκίνησης ολοκληρώνεται όταν το ρελαντί επιστρέψει στο φυσιολογικό του επίπεδο.
Όταν οι αισθητήρες θερμοκρασίας αντιληφθούν χαμηλή θερμοκρασία, η ECU «τρέχει» την χαρτογράφηση της κρύας εκκίνησης. Πέρα από τις αυξημένες στροφές λειτουργίας, για εκείνο το μικρό χρονικό διάστημα το μείγμα είναι πιο πλούσιο, δηλαδή η περιεκτικότητα σε καύσιμο είναι μεγαλύτερη. Οι στροφές λειτουργίας αυξάνονται ώστε ο κινητήρα να παραμείνει «ζωντανός» παρά τις αυξημένες τριβές μεταξύ των κινούμενων μερών, ενώ το μείγμα είναι πλούσιο προκειμένου η καύση να γίνεται πιο ομαλά.
cold start revs
Στην περίπτωση των κινητήρων πετρελαίου, χρησιμοποιείται ένα επιπλέον σύστημα κατά την κρύα εκκίνηση. Ονομάζεται προθερμαντήρας και βοηθά την εκκίνηση του κινητήρα όταν αυτός είναι ψυχρός. Τοποθετείται εντός του θαλάμου καύσης και χρησιμεύει σαν θερμό σημείο για την έναρξη της αυτανάφλεξης του καυσίμου μίγματος.
Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, μία κρύα εκκίνηση προκαλεί φθορά που αντιστοιχεί σε περίπου 100 χιλιόμετρα λειτουργίας του οχήματος στον αυτοκινητόδρομο. Τώρα καταλαβαίνετε πόσο σημαντικό είναι να βρίσκεται ένα αυτοκίνητο σε υπόγειο πάρκινγκ, ειδικά τους χειμερινούς μήνες. Παρ’ όλα αυτά, κατά την εκκίνηση δε χρειάζεται να περιμένετε ακινητοποιημένοι μέχρι η θερμοκρασία του ψυκτικού να φτάσει σε φυσιολογικό επίπεδο, 30 δευτερόλεπτα ακινησίας είναι αρκετά ώστε το λιπαντικό να κυκλοφορήσει σε κάθε γωνιά του κινητήρα. Αρχικά οδηγήστε με χαμηλές στροφές και ασφαλώς με χαμηλό φορτίο. Λίγα λεπτά μετά την ακινητοποίηση του δείκτη θερμοκρασίας ψυκτικού, έρχεται και η φυσιολογική θερμοκρασία λειτουργίας του λιπαντικού. Από εκεί και πέρα είστε έτοιμη να βυθίσετε το γκάζι!
prothermanthres
Με αυτό τον τρόπο ελαχιστοποιείται η φθορά του κινητήρα παρά τις αντίξοες συνθήκες. Τέλος μην παραμελείτε τον έλεγχο της μπαταρίας διότι επιβαρύνεται πολύ περισσότερο τους χειμερινούς μήνες, την αλλαγή λιπαντικού στα διαστήματα που ορίζει ο κατασκευαστής και, ασφαλώς, την επιλογή του κατάλληλου ιξώδους. Στα παρακάτω βίντεο θα δούμε μία τυπική διαδικασία κρύας εκκίνησης κορυφαίων αυτοκινήτων και την προσπάθεια εκκίνησης ενός Opel Insignia κάτω από αντίξοες συνθήκες, με την θερμοκρασία περιβάλλοντος να βρίσκεται στους –31 βαθμούς Κελσίου.
Σύνταξη κειμένου: Θοδωρής Κολονέλος