Μετά τον στροφαλοφόρο άξονα, ο δεύτερος απαραίτητος άξονας για να λειτουργήσει ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης είναι ο εκκεντροφόρος άξονας. Βρίσκεται στο πάνω μέρος του κινητήρα και συνδέεται με τον στρόφαλο μέσω καδένας ή ιμάντα.
Πρόκειται για έναν άξονα που φέρει κάποια εξογκώματα, τα λεγόμενα έκκεντρα. Ανάλογα με το σχήμα τους καθορίζουν την κίνηση των βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής, δηλαδή τη στιγμή που θα ανοίξουν οι
βαλβίδες, την χρονική διάρκεια που θα μείνουν ανοιχτές, αλλά και το βύθισμά τους. Συνεπώς, ο εκκεντροφόρος υπάρχει για να παρέχει τη σωστή δόση καυσίμου ανά στροφή κινητήρα στον θάλαμο καύσης αλλά και για να απομακρύνει τα καυσαέρια.
Ο εκκεντροφόρος άξονας έχει τόσα έκκεντρα όσες είναι και οι βαλβίδες που ανοιγοκλείνει, ενώ η πλειονότητα των σύγχρονων τετράχρονων κινητήρων έχει δύο εκκεντροφόρους, έναν που αναλαμβάνει την κίνηση των βαλβίδων εισαγωγής και έναν για τις βαλβίδες εξαγωγής.
Τέλος να ξεκαθαρίσουμε ότι σε έναν πλήρη κύκλο λειτουργία του κινητήρα, ο στροφαλοφόρος άξονας περιστρέφεται δύο φορές, ενώ ο εκκεντροφόρος μία. Συνεπώς, μπορούμε να πούμε ότι η σχέση μετάδοσης στροφαλοφόρου-εκκεντροφόρου άξονα είναι 2:1.
Πρόκειται για έναν άξονα που φέρει κάποια εξογκώματα, τα λεγόμενα έκκεντρα. Ανάλογα με το σχήμα τους καθορίζουν την κίνηση των βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής, δηλαδή τη στιγμή που θα ανοίξουν οι
βαλβίδες, την χρονική διάρκεια που θα μείνουν ανοιχτές, αλλά και το βύθισμά τους. Συνεπώς, ο εκκεντροφόρος υπάρχει για να παρέχει τη σωστή δόση καυσίμου ανά στροφή κινητήρα στον θάλαμο καύσης αλλά και για να απομακρύνει τα καυσαέρια.
Ο εκκεντροφόρος άξονας έχει τόσα έκκεντρα όσες είναι και οι βαλβίδες που ανοιγοκλείνει, ενώ η πλειονότητα των σύγχρονων τετράχρονων κινητήρων έχει δύο εκκεντροφόρους, έναν που αναλαμβάνει την κίνηση των βαλβίδων εισαγωγής και έναν για τις βαλβίδες εξαγωγής.
Τέλος να ξεκαθαρίσουμε ότι σε έναν πλήρη κύκλο λειτουργία του κινητήρα, ο στροφαλοφόρος άξονας περιστρέφεται δύο φορές, ενώ ο εκκεντροφόρος μία. Συνεπώς, μπορούμε να πούμε ότι η σχέση μετάδοσης στροφαλοφόρου-εκκεντροφόρου άξονα είναι 2:1.